Det konkluderer Østfold kollektivtrafikk med selv etter at de har kartlagt kundenes tilfredshet med busstilbudet i Sarpsborg og Fredrikstad.
Genrelt være mer blid og hyggelig
Ifølge resultatene er kundene totalt sett fornøyd både med tilbudet generelt og med den turen de foretar når intervjuet gjennomføres. På totalnivå scorer de fleste tilfredshetsfaktorene mellom 85 og nitt prosent. Men selv legger Østfold kollektivtrafikk lista høyrere.
- Les også: Ikke gjort jobben vår godt nok
I en pressemelding skriver de at selv om totalttilfredsheten er bra, er det et forbedringspotensiale, og resultatene når ikke opp til de målene som var satt opp på forhånd, skriver de.
Sjåførene vurderes også positivt av de reisende, men kan samtidig på en enkel måte forbedre resultatene ved å hilse når kundene kommer inn på bussen og generelt ved å være mer blid og hyggelig.
Vanskelig å holde avgangstidene
Viktige forbedringsområdet i undersøkelsen er bussenes punktlighet og forsinkelser.
– Det å holde avgangstidene er et problem både i Sarpsborg og Fredrikstad. Informasjon om avgangstider og overholdelse av tidtabell er de områder som skaper mest misnøye blant passasjerene. Sjåførenes serviceinnstilling er også kommentert endel samt tiden som passasjerene har til å gå om bord i bussen.
Målingen er foretatt av selskapet Epinion og inngår som en del av avtalen med Nettbuss Øst AS. Målingene vil være løpende i hele avtaleperioden og vil også omfatte deler av Indre Østfold fra første kvartal 2014.