NRK Meny
Normal

Vi er ikke så flinke bak rattet som vi tror

Trygg Trafikk Østfold er ikke overrasket over at førerfeil og høy fart fører til mange trafikkdødsfall.

Driving a car
Foto: Andrey Armyagov / Colourbox

Statistikken over fjorårets dødsulykker er klar, og sammenligningen med årene før viser at det er møteulykkene som tar flest liv.

Det har tallene vist helt siden Statens vegvesen begynte å samle inn data om dødsulykker i 2005.

187 personer omkom i de 170 ulykkene Statens vegvesen undersøkte fra fjoråret. Totalt har de kartlagt 1718 ulykker med 1875 drepte de siste ni årene.

Sju personer omkom i Østfoldtrafikken i 2013.

Les mer om trafikkdøden:

Ikke erfarne nok bak rattet

I fjor var førerfeil og manglende førerdyktighet medvirkende faktorer i nesten halvparten av dødsulykkene, har Vegvesenet funnet ut. Fatale feilvurderinger og uansvarlig adferd kommer som en følge av manglende erfaring og kunnskap om trafikk, mener vegdirektøren.

Paal-Gunnar Mathisen, Trygg Trafikk

Trygg Trafikks leder i Østfold, Paal-Gunnar Mathisen, mener bedre opplæring må til for bilistene.

Foto: Odd Skjerdal / NRK

– Det som oftest går igjen er manglende informasjonsinnhenting og feil beslutning hos fører. Selv om det har vært en positiv utvikling er fortsatt unge under 25 år innblandet i hele 34 prosent av dødsulykkene, sier vegdirektør Terje Moe Gustavsen.

Fartsnivået har sunket litt på de norske veiene, men fremdeles er ekstrem høy fart en faktor i 14 prosent av dødsulykkene fra fjoråret.

Overrasker ikke Trygg Trafikk

I Trygg Trafikk Østfold er ikke leder Paal-Gunnar Mahisen overrasket over Vegvesenets tall.

– Statens vegvesens ulykkesanalysegruppe gjør en formidabel jobb med å kartlegge hvordan ulykkene foregår. Og det er vel dette vi har sett de siste årene. Det er stort sett det samme, selv om det er noe positivt å lese ut av meldingene, sier Mathisen.

Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret.

Fra Lov om vegtrafikk, §3

– Vegvesenet legger i stor grad ansvaret på førerne. Hva med veiene?

– Det er veldig fort å skylde på veien når det skulle skje ett eller annet, og jeg kan ha forståelse for det, svarer Mathisen.

– Men nå er det slik at man skal avpasse farten etter forholdene, og selv om det skulle være en 80- eller 100-grense, så er det ikke slik at man skal kjøre i 80 eller 100. Man kan fort bli straffet for ikke å ha overholdt Veitrafikklovens paragraf 3.

SISTE NYTT FRA ØSTFOLD: