Hopp til innhold

Forbrukerrådet: – Vær mer nøye med hybelkontraktene

I disse dager flytter tusenvis av studenter inn på hybler landet rundt, men ikke alle sjekker kontraktsdetaljene like nøye.

Forbrukerrådet: – Vær mer nøye med hybelkontraktene

Linn Jeanette Klefstad, rådgiver i Forbrukerrådet, mener studenter bør være nøyere med hybelkontraktene.

Forbrukerrådet har så langt i år fått over 2300 henvendelser om problemer ved husleie, mange av dem fra studenter. Husleieproblematikk er nå på andreplass på statistikklista over hva folk kontakter Forbrukerrådet om.

– Vi får mange spørsmål om oppsigelsestid og depositum. Der er vårt råd at man krever depositumskonto. Den bør stå i leietakers navn, og det er leietaker som også har rettigheter på rentene på den kontoen, sier Linn Jeanette Klefstad, rådgiver i Forbrukerrådet.

Inngå skriftlig kontrakt

Steven Bye studerer ved Høgskolen i Halden. Han er en av dem som har blandet erfaring med hybelmarkedet.

– Det var ikke en helt ordentlig kontrakt, og det var litt problemer med depositumet. Det var en veldig rotete prosess der jeg måtte mase mye på utleieren. Ikke optimalt, sier han.

Hva var grunnen til at du ikke satt deg helt inn i regelverket?

– Man er ung, da. Mange tenker ikke så mye over det før man flytter ut hjemmefra.

Steven Bye

Steven Bye opplevde utleieprosessen som rotete.

Foto: Christian Nygaard-Monsen / NRK

Forbrukerrådet understreker viktigheten av at det gjøres en skriftlig avtale i form av en kontrakt.

– Man bør også sette seg nøye inn i hvilke plikter man får når man inngår avtalen og hva huseier er pliktig til å dekke, sier Klefstad.

Se alle rådene til Forbrukerrådet i faktaboksen!