Det har vært 62 ulykker på planoverganger i Norge de siste fem årene. Direktør for Statens jernbanetilsyn, Erik Ø. Reiersøl-Johnsen mener situasjonen er uheldig:
– Det som er frustrerende er at veldig mange av disse ulykkene skjer på planoverganger hvor det er sikringsanlegg som bommer eller lyd- og lys-signaler eller grinder. Problemstillingen er jo at folk ikke respekterer de sikringsanleggene som er bygd, sier Reiersøl-Johnsen.
Han konstaterer at de fleste sammenstøt mellom tog og bil skjer nettopp på sikrede overganger.
Vilje til å ta risiko
– Det viktigste er at publikum respekterer bom og lyssignaler og stopper foran planovergangene når det ikke er klart, sier han.
– Hva tenker du om at folk ikke gjør det?
– Det er en vilje til å ta risiko som er langt over det jeg vil anbefale.
Bommene skal knekke utover
Før jul ble en bil påkjørt av toget på en planovergang i Råde. Den ble stående inne på planovergangen da bommene gikk ned. Erik Ø. Reiersøl-Johnsen forteller at det er mulig å komme seg ut, dersom man har havnet på sporet mellom bommene.
– Når man først står mellom bommene er det greit å vite at disse bommene er laget for å knekke utover, så man kan kjøre på dem så knekker de utover. Det å komme seg av planovergangen med bare små skraper i bilen det går altså ganske bra, sier han.
Han betegner det som en mye bedre løsning enn at bilen blir totalskadet fordi de ikke tør kjøre på bommen.
- Les også: Tog mot bil i Onsøy