Hopp til innhold

Bommer, lys og lyd hindrer ikke ulykker

Sju av ti sammenstøt mellom tog og bil i fjor skjedde på sikrede planoverganger. Jernbanetilsynet etterlyser respekt for signalene.

Tog passerer

De fleste ulykkene skjer på planoverganger som er sikret.

Foto: Yngve Tørrestad / NRK

Det har vært 62 ulykker på planoverganger i Norge de siste fem årene. Direktør for Statens jernbanetilsyn, Erik Ø. Reiersøl-Johnsen mener situasjonen er uheldig:

Erik Ø. Reiersøl-Johnsen.

Direktør for Statens jernbanetilsyn, Erik Ø. Reiersøl-Johnsen etterlyser respekt for signalene ved planovergangene.

Foto: Statens jernbanetilsyn

– Det som er frustrerende er at veldig mange av disse ulykkene skjer på planoverganger hvor det er sikringsanlegg som bommer eller lyd- og lys-signaler eller grinder. Problemstillingen er jo at folk ikke respekterer de sikringsanleggene som er bygd, sier Reiersøl-Johnsen.

Han konstaterer at de fleste sammenstøt mellom tog og bil skjer nettopp på sikrede overganger.

Vilje til å ta risiko

– Det viktigste er at publikum respekterer bom og lyssignaler og stopper foran planovergangene når det ikke er klart, sier han.

– Hva tenker du om at folk ikke gjør det?

– Det er en vilje til å ta risiko som er langt over det jeg vil anbefale.

Bommene skal knekke utover

Før jul ble en bil påkjørt av toget på en planovergang i Råde. Den ble stående inne på planovergangen da bommene gikk ned. Erik Ø. Reiersøl-Johnsen forteller at det er mulig å komme seg ut, dersom man har havnet på sporet mellom bommene.

– Når man først står mellom bommene er det greit å vite at disse bommene er laget for å knekke utover, så man kan kjøre på dem så knekker de utover. Det å komme seg av planovergangen med bare små skraper i bilen det går altså ganske bra, sier han.

Han betegner det som en mye bedre løsning enn at bilen blir totalskadet fordi de ikke tør kjøre på bommen.