Hopp til innhold

Flest tilskuere - størst nedgang

Fredrikstad Fotballklubb topper publikumstabellen i 1. divisjon. Men har mistet flest tilskuere.

FFK Fans

Fredrikstad Fotballklubb topper publikumstabellen i 1. divisjon. Men har mistet flest tilskuere.

Foto: Nesvold, Jon Olav / NTB scanpix

FFK har sammen med Stabæk størst nedgang i 1. divisjon. Begge disse lagene spilte i eliteserien i fjor og har tross i sitt publikumsfall bidratt til å øke snittet i 1. divisjon.
Klubbene som rykket opp til 1. divisjon 2013 er satt til 0 i prosentøkning fra i fjor.

For 2. året på rad er det en økning i tilskuerantallet i 1. divisjon. 350.511 har i 2013 sesongen sett på en kamp i 1. divisjon mot 329.257 i 2012. Dette er en oppgang på 6,46%.

Publikumsvinneren er Hødd, som kan notere seg med en imponerende oppgang på 43,92 sammenlignet med 2012-sesongen. I snitt har det vært 1577 tilskuere per kamp på Høddvoll. Det skriver Norsk Toppfotball i en pressemelding.

FFK topper publikumstabellen foran Bodø Glimt, Sandefjord og Stabæk - som alle har mer enn 2.000 i snitt. Hele tabellen er som følger:

Fredrikstad - 4 245
Bodø/Glimt - 2 734
Sandefjord - 2 442
Stabæk - 2 342
HamKam - 1 922
Hødd - 1 577
Bryne - 1 571
Kristiansund - 1 531
Kongsvinger - 1 043
Mjøndalen - 960
Ranheim - 641
Strømmen - 573
Elverum - 564
Ull/Kisa - 532
Vard - 445
Follo - 402

Les også: – Vi har ingen plan b

Les også: FFK fortsatt i gul sone

I Fredrikstad Fotballklubb er de veldig fornøyde med publikumstallene.

– 4200 tilskuere i snitt er veldig bra med tanke på at vi blir nummer ti i 1. divisjon. Her er vi vant til å ha mange tilskuere på tribunen, men vil nok komme til å legge nøkterne budsjetter med hensyn til publikum i 2014, sier Geir Bakken, daglig leder i Fredrikstad Fotballklubb.

Nå handler alt om å beholde de tilskuerne som har vært trofaste i år, og lokke medgangssupporterne tilbake til stadion.

– Da handler det om mange ting. Det ene er å gjøre det bedre sportslig. I tillegg er det å fortsette prosessen som klubben er i gang med, der vi bygger " nye FFK". det betyr å styrke troverdigheten, bygge omdømme, være ryddige og etterettelige i alt vi gjør. Så handler mye om å bedre de sportslige resultatene. Vi vet at fotballinteressen i Fredrikstad er stor, og har tro på at flere kommer tilbake på tribunene, fortsetter Bakken.

Les også: FFK litt lengre unna bunnen

I går spilte FFK sin siste hjemmekamp, og delte i forkant av kampen ut om lag 600 gratisbilletter. Bakken tror likevel at selv om klubben gjennomfører slike "stunts" for å trekke til seg flere tilskuere, så handler veldig mye om det sportslige.

– Den enkleste veien til å få flere på tribunen er å bedre de sportslige resultatene. Nå er det fullt fokus på 2014, og vi jobber med å bedre arrangementet rundt kampene bedre, og vi har noen spennende prosjekter rundt sesongkortsalget som starter neste uke på gang. Dessuten så vil vi komme til å redusere noen av prisene, sier han.

– Det er klart at tilskuertallene er uhyre viktig for oss økonomisk. Det handler om å skape entusiasme, stemning, og det handler om kioskomsetning. Nå gleder vi oss til neste sesong, avslutter Bakken.