SE OGSÅ: |
|
ALT OM: |
Året før omkom 275 mennesker, skriver Nationen. Tallene er uoffisielle, basert på Trygg Trafikks statistikk ved
utgangen av november supplert med trafikkdødsfall som er omtalt i mediene den siste måneden.
Økningen kommer til tross for at en lang rekke veistrekninger har fått lavere fartsgrenser i løpet av året.
Svein Ivar Lykke, avdelingsingeniør ved Sør-Trøndelag Vegkontor og sekretær i fylkets Trafikksikkerhetsutvalg, mener det er altfor tidlig å konkludere med at lavere fartsgrenser ikke virker.
Østfold på trynet
- Jeg har sett at enkelte i Østfold er kommet frem til at nedsatt fart ikke virker etter ett år med de nye fartsgrensene. Det er forskningsmessig på trynet å trekke en slik konklusjon basert på et så tynt grunnlag, sier Lykke.
Han peker på at en trenger statistikk for minst fire år før en kan si noe sikkert om hvordan trafikksikkerhetstiltak virker.
- Det er alltid store svingninger. Samtidig må man huske på at 2001-tallene var veldig gode, sier Lykke.
Han peker også på at hensikten med å redusere farten fra 80 til 70 kilometer i timen på mange veistrekninger først og fremst er å redusere skadeomfanget og ikke antallet ulykker.