Hopp til innhold

Fire av ti grensehandler

Rapport fra Statens institutt for forbruksforskning at 38 prosent av befolkningen har vært på grensehandel i 2006.

Svinesund
Foto: Rainer Prang / NRK

Nordmenn reiser over grensen i gjennomsnitt fire ganger i året for å handle kjøtt, alkohol, tobakk og godterier, viser SIFO-undersøkelsen. 

I snitt ble det handlet dagligvarer for 1.822 kroner.

De mest populære produktene er kjøtt, øl og mineralvann, godteri, tobakk og vin og brennevin.

Øker 15 prosent

Ved Nordby Shoppingcenter på Svinesund er sentersjef Ståle Løvheim godt fornøyd med årets handel.

- Det er helt topp, vi ligger foran fjoråret. Nå er det også fint vær, og det gjør at veldig mange tar turen over grensen, sier Løvheim til NA24.

Nordby Shoppingcenter har en forventning om å passere en milliard kroner i omsetning i år.

- Det er gode tider, og vi forventer å lande på omtrent 1 000 050 kroner i år, som er en økning på 15 prosent i forhold til fjoråret, sier Løvheim til NA24.

Når året er omme regner Løvheim med at Nordby Shoppingcenter har hatt tre millioner besøkende innenfor sine dører.

 

Kjøtt
Foto: Jayme Halbritter / Scanpix/AP

Et stort jafs av svensk produksjon

I en rapport fra det svenske Jordbruksverket om grensehandelen mellom Sverige og Norge, kommer det frem at seks prosent av alt kjøtt som produseres i Sverige kjøpes av nordmenn.

Totalt kjøpte nordmenn 33.000 tonn kjøtt i løpet av 2005. Av dette var halvparten produsert i Sverige.

Det ble også solgt 6.000 tonn meieriprodukter i grensebutikkene, og av dette var drøye 3.000 tonn ost. Til sammenligning er hele den norske importkvoten av ost fra EU 4.500 tonn ost.

Av andre produkter ble det solgt 2.500 tonn godteri og 10 millioner liter drikke i grensebutikkene.

Oppfordrer bøndene til å engasjere seg mer

 Med utgangspunkt i de formidable salgstallene i grensebutikkene oppfordrer det svenske Jordbruksverket bøndene til selv å selge ved grensen.

Håkan Loxbo i Jordbruksverkets internasjonale avdeling sier til NRK at bøndene må være mer offensive for å få en større bit av kaken.

- Vi i Jordbruksverket er til for våre bønder og da er det selvsagt at vi ønsker at de skal få mest mulig ut av sine produkter i et hett marked, sier Håkan Loxbo.

Han mener kjøtteksport til Norge går alt for tregt og er for dyrt. Derfor mener Jordbruksverket at bøndene må ta mer direkte del i den eksplosjonsartede handelen som er ved grensen, og flytte frem sin salgsposisjon dit handelen koker.