Hopp til innhold

Fikk tillatelse - klager

Stiftelsen bak MS Hamen fikk tillatelse til å ta skipet ut av Norge, men klager på at Riksantikvaren ga tillatelsen.

MS Hamen i Hirtshals etter oppussingen

VIL AT TILLATELSE TREKKES TILBAKE. Hamens eiere mener de ikke trengte tillatelse til å ta skipet ut av Norge til Danmark, der skipet nå ligger (bildet).

Foto: Tommy Andersen

Kulturminneloven sier blant annet at kunst eller kulturmateriale som har stor betydning for bevaring eller formidling av kulturarv i Norge, ikke må føres ut av landet uten tillatelse fra rette myndighet.

MS Hamen er bygget i England i 1949 og har vært i norsk eie siden 1960, og det kan ha vært ulovlig å flytte Hamen fra Halden til Hirtshals uten tillatelse fra Riksantikvaren (RA).

RA ga denne tillatelsen til stiftelsen på eget initiativ, men Stiftelsen MS Hamen har nå klaget på vedtaket, fordi de mener at de som eiere av båten ikke trenger noen tillatelse til å flytte skipet hvor de vil.

Les også:

Hamen klargjøres på Halden havn

FØLTE SEG OVERRUMPLET. Det var under klargjøringen av Hamen på brygga i Halden (bildet), at stiftelsen styreleder, Arne Øistein Holm, ble oppringt av Riksantikvaren og gitt en utførselstillatelse. Holm skriver i sin klage, at han følte seg overrumplet av telefonhenvendelsen.

Foto: Rainer Prang / NRK

Følte seg overrumplet

Stiftelsen MS Hamens styreleder, Arne Øistein Holm, har skrevet klagen til Riksantikvaren.

Holm beskriver i klagen til RA, at han under forberedelsene til sleping fra Halden til Hirtshals den 6. desember i fjor følte seg overrumplet i en samtale med Sverre Nordmo fra Riksantikvaren.

Holm skriver at han den 6. desember 2012 fikk seg overrakt en mobiltelefon, som var eid av Geir Inge Strand i Sjøfartsdirektoratet, med beskjed om at i andre enden av telefonlinjen ville Riksantikvaren snakke med ham.

Fra klagen heter det:

"Sverre Nordmo meddelte kort at Stiftelsen var innvilget utførselstillatelse og at den ville bli sendt på e-post til de involverte.

På grunn av omstendighetene, travelheten og presset for å komme fra Halden hurtigst mulig, fant jeg det ikke tjenlig å ta noen diskusjon om saken der og da, men allerede i samtaleøyeblikket, følte jeg dette som noe nær en overrumpling."

Arne Øistein Holm har ikke vært tilgjengelig for kommentar til NRK.

Les også:

MS Hamen i Hirtshals etter oppussingen
Foto: Tommy Andersen



Trenger ikke tillatelse

MS Hamen ute av dokka i Hirtshals etter oppussing

PUSSET OPP I DANMARK.

Foto: Tommy Andersen

Arne Øisten Holm skriver i klagen, at han ser med undring på at Riksantikvaren helt på eget initiativ, og med henvisning til Kulturminnelovens § 23, har gitt tillatelse til utførsel av lasteskipet MS Hamen.

I lovteksten i § 23, "Utførselsforbud" heter det:

"Kunst eller kulturmateriale som har stor betydning for bevaring, forskning eller formidling av kulturarv, kunst og historie i Norge, må ikke føres ut av landet uten tillatelse fra rette myndighet.

Departementet kan i forskrift gi nærmere regler om hvilke gjenstander som omfattes av utførselsforbudet i første ledd."

Holm skriver til Riksantikvaren at MS Hamen ble gjeninnført i Norsk ordinært Skipsregister (NOR) våren 2005.

I følge Holm er MS Hamen fortsatt registrert i Norsk ordinært Skipsregister (NOR), og som skipets legale eier, har stiftelsen heller ingen planer om en endring av dette.

Styrelederen skriver videre at stiftelsen, som skipets legale eier, ikke har søkt om, eller har behov for å søke om å få føre MS Hamen ut av landet, og han viser også til Kulturminnelovens Kap. VI, § 23 med tilhørende forskrift.

Les også:

Riksantikvaren gir tillatelse til utførsel

KORT, MEN UPOPULÆR TILLATELSE. Riksantikvaren gir tillatelse til å ta MS Hamen ut av landet.

Foto: Kopi brev

Krever tillatelse nullet ut

Etter Stiftelsen MS Hamens syn er Riksantikvarens vedtak om å gi utførselstillatelse uten hjemmel, og Arne Øistein Holm krever på vegne av stiftelsen, at e-posten og brevet, som ble sendt 7. desember i fjor med tillatelsen tilbakekalles og at vedtaket blir nullet.

Verken Riksantikvarens Alexander Ytterborg, som er leder for Seksjon for fartøy og tekniske kulturminner, eller Mari Søbstad Amundsen ved samme avdeling, som har forfattet utførselstillatelsen, ønsker å kommentere klagen fra Stiftelsen Hamens styreleder overfor NRK.

MS Hamen har i januar i år gjennomgått en oppussing i tørrdokken ved Hirtshals Yards. Enkelte stålplater er byttet, skipet er sandblåst og påført maling. Hamen ligger for tiden i Hirtshals havn.

Hamens eiere sendte i januar i år en søknad til RA om et foreløpig tilskudd for 2013 på 400 000 kroner. Saken ligger til behandling hos Riksantikvaren.

Hamen slepes vekk fra Halden

Hamen slepes ut Ringdalsfjorden under Svinesundsbruene.

Kranglet også tidligere

Eierne av MS Hamen og Riksantikvaren har også vært i krangel tidligere.

I 2008 fikk stiftelsen 450 000 kroner til å klargjøre skipet for slep og slippsetting i Norge.

MS Hamens eiere nektet å ta imot pengene, og var den gang misfornøyd med de kravene som var knyttet til bevilgningen. Pengene stod urørt på konto inntil desember 2010.

I tillegg ble det gitt tilsagn på 1, 5 millioner for sikring av fartøyet.

MS Hamen sank i Iddefjorden i mars 2011 og ble senere hevet.

Riksantikvaren opphevet skipets vernestatus og trakk tilbake 1,5 millioner kroner i 2011.

Samme år ble stiftelsen bak skipet først suspendert og senere ekskludert fra foreningen for fartøyvern.

MS Hamen på vei mot Danmark. Videosnutt.

Hamen forlater Halden havn på vei mot Danmark.