Hopp til innhold

Farlig for Bastø-ansatte

Ansatte ved billettlukene til Bastø Fosen i Moss og Horten opplever stadig irriterte og sinte bilister som kjører rått på brygga.

Kø ved fergeleiet i Moss

Billettørene til Bastø Fosen opplever daglig irriterte bilister som opptrer truende.

Foto: Odd Skjerdal / NRK

Dette kommer fra i en tilsynsrapport fra Arbeidstilsynet som var på tilsynsbesøk hos Bastø Fosen i november 2013.

Her beskriver de ansatte at de daglig får krasse tilbakemeldinger fra kunder, og at det noen ganger oppfattes som trusler. Det fortelles at de sinte utspillene fra noen kunder utgjør en fare for ansatte da irritasjonen deres tydelig påvirker hvordan de kjører fra billettluka og frem til båten, heter det i rapporten.

Daglig leder for Bastø Fosen, Audun Sætre, er klar over problemstillingen.

– Vi har ansatte som har blitt sneiet av biler på full fart mellom billettluka og båten og fått skader, bekrefter Sætre.

Arbeidstilsynet krever at fergeselskapet lager en risikoanalyse for å avdekke farene og hvilke tiltak som kan settes inn. Dette er Bastø Fosen allerede i gang med.

Passasjerer og biler sammen

For to av de fem fergene som trafikkerer fergesambandet mellom Moss og Horten er det ikke mulig å bruke passasjertårnene som fører dem rett inn i fergen på salongdekket.

– For disse fergene vil enkeltpassasjerer og biler bruke den samme adkomsten, og det oppstår fare for ulykker. Her jobber vi med løsninger for å adskille de to gruppene, sier Sætre

Arbeidstilsynet har gitt Bastø Fosen frist til 13. januar med å svare på rapporten, og videre frist 15. april med å lage en risikoanalyse.

Kan avvise

Ifølge verneombudet i Bastø Fosen kan man nekte bilister å kjøre om bord og at de noen ganger lukker billettluka for sinte/ubehagelige kunder. De har mulighet for å ringe etter bistand hos ansatte på brygga eller til sentralbordet for å informere om at de har en sint kunde.

I rapporten fra Arbeidstilsynet heter det at måten de ansatte i billettlukene håndterer irriterte sjåfører på er avgjørende for om problemet forplanter seg videre, og blir en fare for dem som jobber på brygga og på båtene.

Ansatte i Bastø Fosen sier til Arbeidstilsynet at de for noen år siden var på kundebehandlings-/konflikthåndteringskurs, men at det er mange nye ansatte etter dette.