Hopp til innhold

Årsaken til Langeland-forliset er funnet

Havarirapporten etter at lasteskipet «Langeland» forliste i Kosterfjorden i 2009 er klar.

Det var en kombinasjon av dårlig vær og at baugen på skipet stakk for dypt i sjøen som antas å være hovedårsakene til at lasteskipet «Langeland» forliste i Kosterfjorden 31. juli 2009, det kommer frem i Havarikommisjonens rapport etter ulykken.

MV Langeland var en 70 meter lang tørrlastebåt som veide 2.500 tonn. Den var på vei fra Sverige til Moss med stein da den forliste under kraftig uvær i 2009.

Om morgenen den 31. juli var kapteinen i kontakt med rederiet og opplyste at skipet hadde slagside mot babord, og hadde til hensikt å gå inn Kosterfjorden for å søke le.

Signalene fra fartøyets nødpeilesender ble registret klokken 05.46 og søk- og redningsaksjon ble iverksatt.

Les også:

Skipet ligger fremdeles på havbunnen

To dager senere ble skipet funnet på 108 meters dyp. Hele besetningen på seks personer omkom.

«Den rapporterte slagsiden i forkant av forliset skyldes sannsynligvis en forskyvning av lasten som igjen skyldes at fartøyet kan ha blitt utsatt for synkronisk rulling» står det i rapporten.

Ifølge rapporten hadde Langeland også to konstruksjonsfeil, som har blitt avdekket først etter forliset.

«Reserveoppdriften var i utgangspunktet for liten, og forre lasteromskott var plassert for langt forut i forhold til intensjoner bak krav i byggeforskriften.»

Om bord i skipet var det også ti tusen liter olje, og det ble registrert lekkasjer fra skipet. Allikevel har ingen tatt ansvaret for å redde skipet opp fra bunnen i etterkant.

– Når noe går tapt under overflaten, forsvinner også ansvaret, sa leder av Kosterhavets nationalpark, Anders Tysklind, til sverigesradio.se i mars.

Les også: