Det var en kombinasjon av dårlig vær og at baugen på skipet stakk for dypt i sjøen som antas å være hovedårsakene til at lasteskipet «Langeland» forliste i Kosterfjorden 31. juli 2009, det kommer frem i Havarikommisjonens rapport etter ulykken.
- Les hele rapporten her:
MV Langeland var en 70 meter lang tørrlastebåt som veide 2.500 tonn. Den var på vei fra Sverige til Moss med stein da den forliste under kraftig uvær i 2009.
Om morgenen den 31. juli var kapteinen i kontakt med rederiet og opplyste at skipet hadde slagside mot babord, og hadde til hensikt å gå inn Kosterfjorden for å søke le.
Signalene fra fartøyets nødpeilesender ble registret klokken 05.46 og søk- og redningsaksjon ble iverksatt.
Les også:
Skipet ligger fremdeles på havbunnen
To dager senere ble skipet funnet på 108 meters dyp. Hele besetningen på seks personer omkom.
«Den rapporterte slagsiden i forkant av forliset skyldes sannsynligvis en forskyvning av lasten som igjen skyldes at fartøyet kan ha blitt utsatt for synkronisk rulling» står det i rapporten.
Ifølge rapporten hadde Langeland også to konstruksjonsfeil, som har blitt avdekket først etter forliset.
«Reserveoppdriften var i utgangspunktet for liten, og forre lasteromskott var plassert for langt forut i forhold til intensjoner bak krav i byggeforskriften.»
Om bord i skipet var det også ti tusen liter olje, og det ble registrert lekkasjer fra skipet. Allikevel har ingen tatt ansvaret for å redde skipet opp fra bunnen i etterkant.
– Når noe går tapt under overflaten, forsvinner også ansvaret, sa leder av Kosterhavets nationalpark, Anders Tysklind, til sverigesradio.se i mars.
Les også: