Hopp til innhold

Færre tok Bastøferga i sommer

Bastø Fosen hadde en nedgang i antall passasjerer i den travleste feriemåneden juli, forteller konstituert administrerende direktør May Kristin Salberg. Været kan være årsaken.

Bastøfergen

Bastøfergene hadde en nedgang i antall passasjerer på 2,2 prosent i juli (arkivfoto).

Foto: Rainer Prang / NRK

– I julimåned, som er den travleste feriemåneden, har vi sammenlignet med fjoråret hatt en liten tilbakegang. Det er en nedgang på 1,4 prosent i biltrafikk, også er det faktisk en nedgang på 2,2 prosent i forhold til passasjerer, sier May Kristin Salberg, som er konstituert administrerende direktør i Bastø Fosen.

Samtidig hadde alternativet til ferga, Oslofjordtunnelen en økning i trafikken i sommer. I juli økte trafikken gjennom tunnelen med 1,1 prosent sammenliknet med samme måned i fjor.

Været årsaken

Men Salberg tror det er en annen grunn til at færre tok ferga over fjorden i sommerferien.

– Vi tror nok at en medvirkende årsak har vært det fantastiske sommerværet. Vi ser av erfaring fra tidligere at vi er mer i ro når vi har fint vær. Vi ønsker antagelig å nyte sola, ligge ved sjøen og bade og kose oss på den måten i stedet for å være på farten, sier hun.

Hvordan Bastøferga totalt sett kom ut av sommeren gjenstår å se når tallene for august er klare.

– Det er litt tidlig å si enda, men vi har jo en jevn trafikkflyt. Hvordan vi ender opp totalsett tør jeg ikke å spå, sier Salberg.

– Rutetilbudet fungerer bedre

Til tross for nedgang i trafikken har det vært tidvis vært lange køer på kaia.

– Køer er det bestandig når det er ferietrafikk. Men vi har jo fem ferger i drift fortløpende, og jeg tror nok at om man har opplevd å måtte stå over en ferge, kommer det hele tiden en ny. Jeg tror ikke det har vært veldig utfordrende med unntak av helgetrafikken hvor vi har litt sjeldnere avganger i perioder, sier direktøren.

Før sommeren la Bastø Fosen om rutetidene ved blant annet å styrke av tilbudet på lørdager og søndager. Salberg mener det har kommet passasjerene til gode.

– Det har fungert langt bedre. Det er klart at det er stor forskjell på å kjøre med tre store ferger som tar 200 personbiler hver, enn å kjøre med to. Det er nok noen passasjerer som fremdeles synes at ventetiden kanskje blir i det lengste laget, men det har i hvert fall fungert bedre enn det har gjort tidligere, sier hun.