Hopp til innhold

Få alvorlige skader under Grenserittet - men sjefen mener enkelte deltakere må ta til vettet

6548 startet, 290 færre kom i mål i helgas Grenseritt, det 16. i rekken. Få alvorlige skader er meldt inn, men rittlederen mener enkelte av deltakerne bør skjerpe seg.

Grenserittet Strömstad-Halden
Foto: Kjell Vigestad/Kondis.no

Tallene dagen derpå visste 172 skader, langt de fleste ikke mer alvorlige enn skrubbsår og insektstikk.

– Jeg har ikke fått analysert tallene, men det er flere skader enn i foregående år. Men det var forventet også. Tørt føre og varmt, da blir det flere skader, sier Grenserittets leder Thor Fagereng.

– Vi hadde deltakerrekord med påmeldinger, men med den fantastiske sommeren så er det en del som ikke har vedlikeholdt treningen. Dermed ble oppmøtet til start litt dårligere. Vi er nede på samme startantall som vi har vært de siste årene.

– Det er, for å si det sånn, uskyldige skader. Men det er da noen, og det er det vi ser mest på, er om det har skjedd noe alvorlig. Så vidt vi har fått beskjed om, så er det ingen som er i noe livsfare, og ingen er i fare for varige mén. Det er veldig bra.

– Vi har vel en tre eller fire skader som alvorlige, uten av vi vet utgangen på det enda.

Mer om årets grenseritt:

Thor Fagereng, sjef Grenserittet

- Det er en del uvett, spesielt blant de som har god kondisjon, men lite sykkeltrening. Da blir det gjerne uvettige manøvreringer, og da ender det med at noen går i bakken, sier rittleder Thor Fagereng.

Foto: Henrik Bjørnstad Skolt/NRK

Ambulansehelikopter

En deltaker veltet i en bakke ved Kornsjø, og ble sendt til Ahus for sjekk da det ble klart at mannen hadde hodeskader. Det viste seg å ikke være alvorlig.

Men det er noen deltakere som bør tas i skole, mener Grenserittets rittleder. Til de har han ett råd.

– Det er å bruke huet, for å si det enkelt. Jeg har snakket med flere, som sier at det er en del uvett. Spesielt blant dem som har god kondisjon, men lite sykkeltrening. Altså det å kjøre i felt.

– Da blir det gjerne en del uvettige manøvreringer, og da ender det med at noen går i bakken. Det er det vi helst ikke vil ha.

Tar innersvingen

– Det er helt umulig å komme ned på null skader, når det er åtte mil, og steiner, kvister som stikker i hjula og forbikjøringer, fortsetter rittlederen.

– Men når folk tar innersving i utforbakker i høy hastighet, så ligger det an til stjernesmeller. Vi ser stadig vekk at folk er villige til å ta store sjanser for å tjene minimalt.

– Men dette er unntakene fra regelen?

– Det er det, men det er jo også disse som havner i statistikken. Det er alltid noen som vil ta snarveiene, og da er faren for ulykke stor. Vi har heldigvis aldri hatt dødsfall i Grenserittets 16-årige historie, og det er vi veldig glade for.

Underforstått: Slik vil Fagereng gjerne ha det videre også.