– Nå blir det kake, dette var en ekstra julegave, sier en glad Tommy Ralger.
Fredag regner han med at han kan hente skiltene og sette på sin amerikanske Peterbilt lastebil 2004- modell.
Fikk stadig nye krav
Da Ralger importerte sin første amerikanske Peterbilt lastebil fra USA, fikk han registrert den i Norge uten problemer. Men i 2009 da han skulle registrere en lastebil til av samme type, kom det stadig nye krav til dokumentasjon og tester.
– Bare til en bremsetest i Tyskland brukte jeg 130 000 kroner.
Frp-politikerne Håvard Jensen og Bård Hoksrud som da satt i Stortingets transportkomité engasjerte seg i saken.
– Dette er Norge, heia Norge og idiotien på sitt verste, sa Bård Hoksrud. Han tok opp saken i Stortingets spørretime i 2012 uten at det hjalp.
– Etter at Frp kom i regjering har de jobbet fælt, til slutt løsnet floka, sier Tommy.
Dokumentasjon avgjorde
– Ralger har jo klart å skaffe frem mye dokumentasjon som har gjort at vi har ment at det er riktig å gi denne dispensasjonen, sier Bård Hoksrud.
– Så du føler deg sikker på at det er en trygg bil han har?
– Det er jeg helt sikker på. For nå etter at han har fått denne godkjenningen så var det sånn at han måtte forevise bilen i forhold til vanlige tekniske ting som bremser og sikkerhetsutstyr og så videre. Så det er jeg helt sikker på, sier statssekretæren i Samferdselsdepartementet.