NRK Meny
Normal

Et mørkt kapittel i Østfold-historien

Skuter fra Østfold var involvert i slavehandel på 1800- og 1900-tallet. Jens Amundsen, far til oppdageren Roald Amundsen, var blant østfoldingene som var innblandet.

Slavetraderen Christiania på Hvaler

Slavetraderen Christiania er fremdeles synlig på Hvaler.

Foto: Ann-Jorid Pedersen

– Norske skip som var involvert i en såkalt slavefart, menneskehandel, lenge etter at den afrikanske slavehandelen ble forbudt. Dette er tema som det er skrevet veldig lite om av norske historikere, men som nå begynner å bli litt belyst, forteller Ann-Jorid Pedersen.

Den tidligere turistsjefen i Fredrikstad er levende opptatt av historie. Ann-Jorid Pedersen er i dag rådgiver og faglitterær forfatter. Søndag holdt hun foredrag på Isegran om slavehandelens bånd til Østfold.

– Vi vet ikke sikkert hvor mange skuter fra Østfold som deltok, sikkert fordi det er vanskelig å finne ut i registrene nøyaktig, forteller Pedersen.

Østfold-skip fraktet kontraktsarbeidere

Den afrikanske slavehandelen er godt belyst i historiebøkene, men også indiske og kinesiske arbeidere ble i praksis håndtert og brukt som slaver til langt inn på 1900-tallet. Mange millioner kinesere og indere ble fraktet til det amerikanske kontinentet, flere døde på overfarten.

Ann-Jorid Pedersen

Ann-Jorid Pedersen kan mye Østfold-historien, også de mørke kapitlene.

Foto: Werner Winlund / NRK

– Så langt har norske historikere sagt at norske skip var involvert i veldig liten grad, men vi kjenner til en god del tilfeller, forklarer Pedersen.

– Jens Amundsen, Roald Amundsens far, er en av de mest kjente fra Østfold. Han var involvert med kinesiske kulier som de ble kalt, kontraktsarbeidere, som ble sendt til Cuba for å jobbe på plantasjene. Vi vet også at senere, rundt 1900-tallet og utover, var det også flere Østfold-skuter som gikk i passasjerfart med kinesiske kontraktsarbeidere til andre steder i Østen.

Østfoldingers deltakelse i dette gjelder i perioden fra rundt 1830-40 og helt frem til 1920-tallet, forteller foredragsholderen.

Et mørkt og ukjent kapittel

– En kan si at det er et mørkt kapittel i Østfolds historie. Det er ganske sjokkerende når man begynner å lese om det og finner ut hvordan denne handelen foregikk.

Pedersen bemerker at vi må se og forstå disse menneskene i lys av den tiden de levde i.

– Men norske historikere, eller Norge i det hele tatt, har aldri tatt et oppgjør med det.

Hvorfor det i liten grad har blitt skrevet ned eller forsket på, tror Pedersen kan henge sammen med at mye av dette skjedde i dansketiden.

– Det passet kanskje dårlig med norskeprosjektet å snakke om hvordan Norge var involvert i slavehandelen. Man fornektet jo lenge at Norge var involvert i den afrikanske slavehandelen også. I tillegg er det nok vanskelig å finne gode kilder.

Utenfor Hvaler ligger noen av vrakene etter skip som ble brukt i slavehandel.

– Et av disse vrakene ligger ute ved Sand Marina på Hvaler. Det er en skute som gikk med såkalte emigranter, kinesiske arbeidere, til USA for å jobbe på jernbanen der på slutten av 1800-tallet, forteller Pedersen.

SISTE NYTT FRA ØSTFOLD:

  • NSB mangler personell

    Ti prosent av NSBs tog på Østlandet er nå enten innstilt, kjører med stengte vogner eller med færre vogner enn normalt, skriver Aftenposten. Årsaken er at NSB mangler personell. Konsernsjef I NSB Geir Isaksen sier til Aftenposten at de har kvittet seg med for mange ansatte.

  • Ny forening for unge slagrammede

    Totalt sju mennesker møtte opp da LHL hjerneslag ung ble stiftet i Østfold i går kveld. Da tilsvarende forening startet i Oslo for kort tid siden, møtte tre mennesker opp. Initiativtager i Østfold, Remi Drageset er godt fornøyd