Hopp til innhold

Et julemysterium i Østfold

Pakken fra Australia skulle til Roar Østhus Loktu i Trondheim. Men noen hentet den i Mysen. Hvorfor?

Roar Østhus Loktu

Roar Østhus Loktu fikk til slutt pakken utlevert på postkontoret i Trondheim. Men hva gjorde den i Mysen?

Foto: Stein Lorentzen / NRK

Roar Østhus Loktu har en datter som bor i Australia. Og som de fleste døtre tenkte også hun at det hadde vært hyggelig å sende en pakke til mor og far til jul. Den pakken ankom forrige uke, men til feil postkontor. For Roar bor nemlig i Trondheim. Og pakken endte opp i Mysen i indre Østfold fikk han beskjed om da han skulle hente den på sitt lokale postkontor i Trondheim.

Ringte kringkastingen

Og ikke nok med det. Den skulle etter sigende ha vært utlevert til noen andre enn ham. En pakke med julegave og bilder av barnebarn han hadde gledet seg til å motta.

Roar gjorde selvfølgelig det samme som enhver ville gjort i den situasjonen. Han tok kontakt med NRK Østfold som ikke nølte med å ta saken.

NRK Østfold satte sin detektivkorrespondent NanSiw Drew Strømbeck. Men heller ikke hun klarte å spore opp pakken. For det viste seg nemlig det at for å få tak i pakken måtte først hentelappen Roar leverte på posthuset i Trondheim spores opp. Og den var forduftet som et snøfnugg i et solarium.

Hadde feil nummer

Men, det var et lite håp om at kundeservice kanskje kunne spore opp kollinummeret. Datteren hadde nemlig et kollinummer da hun sendte pakken fra Australia, men dette nummeret ble endret da pakken kom til Norge.

Men, så skjedde det noe. Etter at Strømbeck hadde snakket med kundeservice saumfarte betjeningen på post i butikk Flatåsen, der Roar egentlig skulle få pakken, og det viste seg at den lå i hyllene.

LES OGSÅ:

– Jeg vet ikke hva jeg skal si jeg. Jeg syns det her var veldig, veldig bra!

Det sa Loktu da NRK Østfold ringte ham lille julaften for å fortelle at pakken hadde kommet til rette. Det viser seg nå at det sannsynligvis aldri har vært uthentet noen pakke i Mysen og at det heller aldri har kommet noen pakke dit.

– Det er jo pussig at det kan skje sånn som det her, men jeg er overhodet ikke bitter for det. Tabber kan skje, sier Loktu som legger til at det første han skal gjøre er å ringe datteren og fortelle at pakken endelig har kommet til rette.

Har egne sporingsgrupper i jula

Posten har heller ikke noe bra svar på hvordan misforståelsen har oppstått. Pressesjef John Eckhoff forteller at det er 40 millioner pakker som distribueres av posten hvert eneste år.

Pakkekaos i post i butikk

Posten er gode, men ikke Gud. Det sier pressesjef John Eckhoff.

Foto: Andreas Sundby / NRK

– Og heldigvis er det svært få av dem som blir borte. Hva som har skjedd her har jeg dessverre ingen anelse om, men heldigvis kom den til slutt til rette. Som vi sier i posten. We are good. But we are not God.

Eckhoff legger til at det nå i juletiden i tillegg er egne, designerte grupper i posten som sporer opp bortkomne forsendelser. Så får vi håpe at et julemirakel på Flatåsen kan være til inspirasjon for andre detektiver.