Hopp til innhold

Er riksvei 22 løsningen på trafikkproblemene i Østfold?

En ny veitrasé mellom Svinesund og Gardermoen kan være saliggjørende for trafikkproblemer både på E6, gjennom indre Østfold og i Oslo-gryta, mener flere.

Riksvei 22

Følger du E6-ruta fra Halden til Gardermoen i dag, tar det deg ca. to timer å kjøre (eventuell køkjøring ikke medregnet). Langs riksvei 22 må du regne med drøyt 20 minutter lengre kjøretid.

Men nå begynner politikere og næringsliv å se på riksvei 22 som en av fylkets viktigste veier. Veien snirkler seg i dag fra grensa ved Halden, gjennom Eidsberg, Trøgstad og videre mot Romerike og nordover mot Gardermoen.

Siste: Dette vil være kjempeviktig, sier Eidsbergs ordfører Erik Unaas (H) til NRK:

iksvei 22 fra Rakkestad til E6 i Akershus bør bli en viktig åre for å avlaste trafikken gjennom Oslo. Det mener fylkesordfører Ole Haabeth. Men lastebilnæringen kvier seg for å bruke veien.Eidsbergs ordfører Erik Unaas støtter tyanken.

En gavepakke – hvis den oppgraderes

– Dette er en vei som er kortere hvis du skal nordover til Gardermoen og Hamar eller Lillehammer, og bør avlaste E6, mener Jan Yngvar Tømmerholt i Norges Lastebileierforbund.

Jan Yngvar Tømmerholt

– Kunne vi brukt riksveien hadde man sluppet gjennomgangstrafikken i Oslo, sier Jan Yngvar Tømmerholt i Lastebileierforbundet.

Foto: Christian Nygaard-Monsen / NRK

Men da trengs en ny trasé fra Svinesund opp til Kløfta/Jessheim, og selve riksveien må utbedres kraftig.

– Veien er i dag veldig kurvete, bakkete og smal. Noen bruker den allerede i dag, men den er tung og komplisert å kjøre. Derfor velger de fleste E6 gjennom Østfold sånn at den blir hardere belasta og er med på å øke oslotrafikken.

Krever politisk handling

Gunnar Apeland, som leder Sørum Næringsforum i Sørumsand, sier en oppgradert riksvei 22 er en potensiell fordel for alle de rundt 200.000 som bor i veiens nærområder, ikke bare næringslivet.

– For eksempel blir det en raskere vei til Gardermoen. Godstransporten blir mer fleksibel, og køkjøringen langs Glomma blir mindre. Men dette er et langsiktig prosjekt. Vi må begynne å snakke om det, eller s kommer det ikke inn i Nasjonal Transportplan.

Ole Haabeth riksveg 22

Østfolds fylkesordfører Ole Haabeth (A) er entusiastisk.

Foto: Christian Nygaard-Monsen / NRK

– Derfor må politikere i både Akershus og Østfold på banen.

– Alle vil nyte godt av dette

Fylkesordfører i Østfold Ole Haabeth fra Arbeiderpartiet er enig. Han mener dette er så viktig at man kanskje må ofre litt veiutbygging i Østfold for å få til dette.

– Det er flere aspekter som taler for en slik løsning. Da har man et alternativ beredskapsmessig. Alle vil nye godt av dette, sier Haabeth entusiastisk.