Følger du E6-ruta fra Halden til Gardermoen i dag, tar det deg ca. to timer å kjøre (eventuell køkjøring ikke medregnet). Langs riksvei 22 må du regne med drøyt 20 minutter lengre kjøretid.
Men nå begynner politikere og næringsliv å se på riksvei 22 som en av fylkets viktigste veier. Veien snirkler seg i dag fra grensa ved Halden, gjennom Eidsberg, Trøgstad og videre mot Romerike og nordover mot Gardermoen.
Siste: Dette vil være kjempeviktig, sier Eidsbergs ordfører Erik Unaas (H) til NRK:
En gavepakke – hvis den oppgraderes
– Dette er en vei som er kortere hvis du skal nordover til Gardermoen og Hamar eller Lillehammer, og bør avlaste E6, mener Jan Yngvar Tømmerholt i Norges Lastebileierforbund.
Men da trengs en ny trasé fra Svinesund opp til Kløfta/Jessheim, og selve riksveien må utbedres kraftig.
– Veien er i dag veldig kurvete, bakkete og smal. Noen bruker den allerede i dag, men den er tung og komplisert å kjøre. Derfor velger de fleste E6 gjennom Østfold sånn at den blir hardere belasta og er med på å øke oslotrafikken.
Krever politisk handling
Gunnar Apeland, som leder Sørum Næringsforum i Sørumsand, sier en oppgradert riksvei 22 er en potensiell fordel for alle de rundt 200.000 som bor i veiens nærområder, ikke bare næringslivet.
– For eksempel blir det en raskere vei til Gardermoen. Godstransporten blir mer fleksibel, og køkjøringen langs Glomma blir mindre. Men dette er et langsiktig prosjekt. Vi må begynne å snakke om det, eller s kommer det ikke inn i Nasjonal Transportplan.
– Derfor må politikere i både Akershus og Østfold på banen.
– Alle vil nyte godt av dette
Fylkesordfører i Østfold Ole Haabeth fra Arbeiderpartiet er enig. Han mener dette er så viktig at man kanskje må ofre litt veiutbygging i Østfold for å få til dette.
– Det er flere aspekter som taler for en slik løsning. Da har man et alternativ beredskapsmessig. Alle vil nye godt av dette, sier Haabeth entusiastisk.