NRK Meny
Normal

En teoriprøve til besvær

Statens vegvesen vurderer å innføre obligatorisk oppfriskningskurs for eldre. NRK inviterte i den anledning tre eldre til å teste teorikunnskapene sine.

Tre pensjonister tester sine trafikale teorikunnskapet.

Slik gikk det, da Liv Larsen, Jan Sandvik og Tom Buskoven skulle ta teoridelen av førerprøven.

Statens vegvesen har lenge tilbudt oppfriskningskurset 65+ for eldre som kjører bil. Gjennom teori, samtaler og utveksling av kunnskap skal eldre bli bedre til å kjøre bil i sitt eget nærmiljø. I tillegg skal de få bekreftet eller avkreftet om de har kjørt rett. I alle år.

Fakta viser faktisk at eldre over 65 nå står for over 30 prosent av ulykkene i trafikken. I tillegg blir de flere og dagen førerkortet ble ervervet blir bare lengre og lenger unna.

Frem til nå har kurset vært frivillig, men nå vurderer Statens vegvesen altså å gjøre den obligatorisk, basert på tall som viser at kurset kan kutte ulykkesstatistikk med 25 prosent.

Ydmyke

– Jeg har kjørt på ren rutine hele livet. Å få et oppfriskningskurs tror jeg nok kan være en fordel, forteller Jan Sandvik.

Han og de to andre pensjonistene, Tom Buskoven og Liv Larsen, sa seg villige til å bli med på et lite eksperiment. Hadde de klart å få godkjent på teoriprøven, om de hadde måttet ta den i dag?

– Jeg tror nok ikke jeg kommer til å få til den her, sa en ydmyk Sandvik før prøven ble startet.

Og debatten raste for omtrent hvert eneste spørsmål. Hvor mye lang blir bremselengden, om man dobler farten? To ganger så lang, tre ganger? Kanskje fire?

Ikke lett

– For hvem gjelder bestemmelsene om pliktmessig avhold, spør Sandvik lesende fra nettbrettet.

Gjelder den for alle, eller de som frakter gods? Eller gjelder den bare for yrkessjåfører?

– Her er det i hvert fall ingen slingringsmonn på drikkingen, konstaterer Buskoven.

– Nei, svaret på det her vet jeg faktisk ikke, kommer det fra en undrende Sandvik.

Larsen er heller ikke sikker og de tre ender opp med å gå for det trygge svaret.

Alle har en plikt til å avstå fullstendig fra alkohol. Dessverre feil svar. I vegtrafikklovens paragraf 22b heter det:

"Den som fører motorvogn i stilling eller yrke som medfører befordring av personer eller gods, må i tjenestetiden ikke nyte alkohol eller ta annet berusende eller bedøvende middel"

Maksimalt sju feil

Og det ble ikke med det ene gale svaret heller. Hele 12 feil fikk de tre pensjonistene på prøven man maksimalt kan ha syv på. Karakteren stryk med andre ord.

– Tolv feil?

Larsen er tydelig overrasket over antall feil, og de er alle tre helt enige om at et oppfriskningskurs kanskje burde vært obligatorisk og noe alle trenger.

Men både Sandvik, Buskoven og Larsen kan ta det helt med ro. En kjapp, empirisk og noenlunde pålitelig test kjørt på fire medarbeidere i NRK Østfold viste følgende: Alle strøk.

SISTE NYTT FRA ØSTFOLD:

  • Skjeggkre ga prisavslag

    Et par får 408 000 kroner i prisavslag fordi det var skjeggkre i en bolig de kjøpte på Kråkerøy i Fredrikstad for 6,8 millioner kroner. I dommen fra Fredrikstad tingrett går det fram at skjeggkre gjør minimale materielle skader, men vil være sjenerende og ubehagelig for beboerne.

    Skjeggkre i limfelle
    Foto: Sindre Reinholt
  • Maks 5 knop i Sarpsborg

    Sarpsborg kommune har innført en forskrift som begrenser farten nær holmer, skjær og land. På en avstand fra 150 meter er maksimalt tillatt hastighet 5 knop.