Hopp til innhold

En feil gjorde at flere fikk inkassovarsel - ordføreren beklager

En rekke innbyggere i Spydeberg har fått inkassovarsel fra kommunen - uten å ha fått en regning først.

Fylkeslege Petter Schou i Oslo og Akershus mener tjenesten er en ugrei måte å tjene penger på.

Ordfører Petter Schou (H) ber folk ta kontakt med servicekontoret om de oppdager et inkassovarsel som ikke stemmer.

Foto: NRK

I forrige uke skrev ordfører Petter Schou (H) leserbrev i lokalavisa Smaalenenes Avis og beklaget hendelsen.

Ber folk ta kontakt

Han vet ennå ikke hvor mange som har fått inkassovarselet, men ber innbyggerne som får brevet ta kontakt.

– Har folk fått et inkassovarsel og vet at de ikke har fått noe regning, skal de ringe servicekontoret i Spydeberg kommune. Der blir det notert og ryddet opp i. De vil også få igjen gebyret på 67 kroner som er lagt inn i varselet, sier han.

Ordføreren har ikke oversikt over hvor mange som skal ha fått et slikt inkassovarsel og tror mange ikke vet om det fordi de er på ferie.

Rutineendringer

Han sier at feilen skyldes rutineendringer.

– Jeg har bedt rådmannen om å finne ut av dette, og det klarer hun helt sikkert. Så vidt jeg vet har dette med omlegging av purrerutiner og innbetalingsrutiner, sier han.

Ikke nok med at folk fikk inkassovarsel, mange lurte på om kommunen hadde innført eiendomsskatt.

– De kommunale avgiftene som vann og kloakk har fått navnet eiendomsgebyr. Folk har kommet til meg og spurt om vi har fått eiendomsskatt på husene her, men det har vi altså ikke. Dette er vanlige regninger på vann, kloakk og søppeltømming, sier han.