– Her har vi et veldig dårlig dekk, det er helt i grenseland og bør helt klart byttes, sier Kai-Kristian Rognstad, daglig leder ved Dekkcenteret i Fredrikstad.
Sommerdekket er slitt, gammelt og så dårlig at det ikke hadde gått gjennom i en kontroll.
Fra første november må også sommerdekkene ha en mønsterdybde på minst tre millimeter. Det har ikke alle fått med seg.
– Det tror jeg ikke mange har fått med seg og er klar over. Vi har prøvd å dele det litt på Facebook, for å gjøre folk oppmerksomme på det, forklarer han.
– Egoistisk
Politiet varsler nå at de vil trappe opp antall kontroller, spesielt fordi mange bevisst unngår å bytte dekk, mener Stein-Olaf Røberg, sjef for utrykningspolitiet i Østfold, Follo og Romerike.
– Vi ser at mange prøver å slite ut sommerdekkene før de bytter, og da har de enda dårligere veigrep enn ved et piggfritt vinterdekk.
Han tror pris har mye å si for at folk utsetter dekkskiftet. Han synes det er egoistisk at man ikke sørger for å ha tillatt mønsterdybde i dekkene.
– Jeg synes det er særdeles egoistisk, og det går ut over mange andre. Hvis du ikke klarer å stoppe eller svinge unna, og vi oppdager at du ikke har godkjente dekk, vil vi gi en reaksjon.
Røberg forteller at hvis de oppdager at en bil med dårlige dekk har vært involvert i en ulykke, risikerer du å miste sertifikatet og avskilting.
Uansett kan man ikke kjøre med sommerdekk på snø og is, men må ha en god mønsterdybde, sier Røberg.
– Påvirker kjøringen
Forskjellen på slitte og godkjente dekk er ikke alltid så lett å se med det blotte øye og også Rognstad ser at mange utsetter dekkeskiftet.
– Vi ser at mange velger å slite dem ut for å bytte dem ut til våren. Da er det mye bedre å bytte dem ut nå, mener han.
Kjører du rundt på slitte dekk, kan du få en bot på minimum 750 kroner per hjul og i verste fall miste sertifikatet hvis du havner i en ulykke.
Dårlige dekk har nemlig mye å si for kjøringen din.
– Det påvirker egentlig alt. Det ser vi jo bare nå som det er vått på veien. Blir det glatt, snø og kulde, påvirker slitte dekk både bremselengde og mulighetene til å svinge, avslutter han.