SE OGSÅ: |
ALT OM: |
Utbyggingen til femfeltsvei på strekningen kan stå ferdigstillelt sommeren 2006.
Ble billigere enn budsjettert
- Utbyggingen av E6 gjennom Moss og Rygge er blitt billigere enn forutsatt i budsjettplanene. Vi ønsker derfor å bruke disse midlene til å forsere utbyggingen fram til Solli.
Vi regner med anleggsstart neste sommer. Strekningen kan derfor stå ferdig seinsommeren 2006 - to år tidligere enn hva de opprinnelige planene tilsier, sier lederen for utbyggingen, Erik Gressløs til Sarpsborg Arbeidserblad (SA).
Man sparte 10 millioner kroner i forhold til budsjett på byggingen av ny vei fra bomstasjonen ved Akershus grense, og sørover forbi Moss. Veien videre gjennom Rygge har kostet 20 millioner kroner mindre enn forventet.
Ikke midtdelere likevel
Forseringen av strekningen videre fra Solli i Råde gjør at Statens Vegvesen har stanset arbeidet med å sette opp midtdelere på strekningen.
- Dersom vil lykkes med forseringen, finner vi det samtidig ufornuftig å sette opp midtdelere fram til Solli. Det er kostbart, men viktigere er at det vanskeliggjør anleggstrafikken. Vi er avhengig av å føre trafikken over på en av traseene under arbeidet. Derfor begrenser vi bruk av midtdelere på strekningen fra Solli til Lekevold, sier Gressløs til SA.
- Dette er bompenger
Leder for større utbyggingsprosjekter i Vegvesenet for Østlandet, Stein Fyksen, håper det skal bli en enkel sak å få godkjent forseringen av utbyggingen.
- Dette er i realiteten bompenger, og vi trenger formell godkjenning av styret i bompengeselskapet for å benytte pengene til forsering. Det er nok en kurant sak, sier Stein Fyksen til SA.