Hopp til innhold

Dyrere svenskehandel

Fra desember øker den svenske meierigiganten Arla prisen på melk og ost med 10 prosent. Økte internasjonale priser på råvarer er årsaken.

Svenske matvarer

Foruten prisøkningen i oktober vil svenske butikker fra og med den 3. desember måtte betale 10 prosent mer for mange av Arlas produkter. Også mel og brød blir dyrere fra i høst på svensk side.

Foto: Rainer Prang / NRK

Prisøkningene på meierivarer kommer i to omganger. I oktober vil prisene på en rekke meierivarer øke, og fra begynnelsen av desember i år vil Sveriges største meierikonsern, Arla Foods, også øke prisene på ost, matfett og ferskvarer med i gjennomsnitt 10 prosent.

Det som driver prisene opp er først og fremst forhold utenfor svenske grenser, der stigende internasjonale priser og mangel på råvarer preger utviklingen.

 

Melkemangel

- Vi har akkurat nå muligheter for å produsere mer enn vi har melk til. Det gjør at vi må se på lønnsomheten på det svenske markedet, sier Arlas Sverige-sjef, Anders Svensson, til nettavisen Landbruk.

Han varsler nå sin andre prisøkning på kort tid.

Foruten prisøkningen i oktober vil svenske butikker fra og med den 3. desember måtte betale mer for mange av Arlas produkter.

Ost, matfett og ferskvarer får en prisøkning på rundt 10 prosent.

Kundene må betale

Prisøkningene fra Arla skal dekke opp de økede råvarekostnadene konsernet har fått etter avtaler med bondeorganisasjonene i år.

Bak prisøkningen ligger også en sterk global etterspørsel og mangel på råvarer til produkter i meierinæringen.

Mel og brød dyrere

I høst er det også varslet at prisene på mjøl, brød, pasta og müsli vil øke med 10-30 prosent i Sverige. Grunnen er rekordhøye kornpriser. 

Det er verdensmarkedsprisen som påvirker sluttproduktet, og mel, brød, müsli, havregryn og pasta havner omtrent på dette nivået.