Norske dagligvarekjeder varsler dyrere mat fra nyttår. Da går matmomsen opp og kjedene vil svare med prisøkning.
- Alt som blir dyrere i Norge er bra for oss i den svenske grensehandelen, sier senterleder på Nordby Shoppingcenter rett syd for Svinesund, Ståle Løvheim til NRK.
Kristin halvorsen (SV) setter ut i livet sin forgjengers økning av matmomsen med to prosentpoeng. Foto: NRK
Foss foreslo-Halvorsen gjennomfører
Fra 1. januar 2006 øker matmomsen med to prosentpoeng, fra 11 til 13 prosent.
Det var tidligere finansminister Per-Kristian Foss (H) som foreslo momsøkningen før han gikk av.
Kristin Halvorsen, som har overtatt Foss sitt kontor, setter forslaget ut i livet.
Avviser prisøkning
Både Foss og halvorsen fastholder at matmomsøkningen vil gi dyrere mat og økt grensehandel.
De to hevder momshoppet utlignesav den tøffe konkurransen mellom dagligvarekjedene.
Flere av de største dagligvarekjedene signaliserer økt matpris etter nyttår.
prisen går opp
Men selv om politikerne hårdnakket holder fast ved sin tro på at økt moms ikke gir økt matpris, sier dagligvarebransjen selv at så ikke er tilfelle.
- Påstanden er ganske frisk. Den får stå for politikernes egen regning, sier administrerende direktør Tom Kristiansen i Rema 1000 Norge til Stavanger Aftenblad.
Han sier Rema vil sette opp prisene, men understreker at kjeden kontinuerlig vil slåss for å holde dem nede.
Ifølge Økonomisk Rapport er Coop Norgeav samme oppfatning som Rema 1000.
- Hovedbudskapet er at det blir dyrere mat fra årsskiftet. Samtidig skjeler vi til konkurrentene. Det gjør vi uansett, sier informasjonsdirektør Vidar Ullenrød i Coop Norge.
Ica og NorgesGruppen gir uttrykk for det samme.