DFDS: – Sterkt beklagelig at slike ting skjer

Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB) mener at flere bevisst dropper merking av farlig gods.

Dekket var bare filler

Vogntoget som ble stanset på Svinesund med farlig gods kjørte med dekk som var i filler.

Foto: Lars Håkon Pedersen / NRK

Lastet med brannfarlig væske ble en semitrailer stoppet av Statens vegvesen på Svinesund, med et punktert dekk som holdt på å falle av felgen, tidligere denne uka.

Føreren av semitraileren hadde ikke kompetansebevis for frakting av farlig gods, og traileren manglet også det oransje skiltet som skal varsle om farlig gods.

Sjåføren ble anmeldt.

– Med tanke på trafikksikkerhet er dette nedslående. Det er meget, meget alvorlig, sier inspektør Øyvind Grotterød i Statens vegvesen.

Viktig merking

Det å mangle det lille skiltet som markerer at man har farlig gods om bord er en alvorlig sak, sier rådgiver Jan Øistein Kristoffersen i DSB.

– Når noe skjer med en transport med farlig gods, for eksempel at den skulle vært involvert i en brann eller annen ulykke, så er det veldig viktig at nødetatene får korrekt informasjon om at transporten er lastet med stoff som er farlig.

Den aktuelle føreren som ble stanset med farlig gods på Svinesund, kjørte på oppdrag for det internasjonalt selskapet DFDS.

Har ansvar

Punktert dekk

Med dette dekket skulle føreren av vogntoge frakte farlig gods innover i Norge.

Foto: Statens vegvesen

Semitraileren var på vei til Reichhold på Øra i Fredrikstad. Selskapet produserer blant annet polyester og gelcoat.

– Etter bestemmelsene om transport av farlig gods, så har ikke de noe særskilt ansvar, sier Kristoffersen.

Men det har både avsender og transportør.

– Når det gjelder transportøren, så har de ansvar under hele transporten for at bestemmelsene er overholdt, inkludert bestemmelsen om merking av kjøretøyene.

– Avsender skal sjekke at sjåføren har ADR-kompetansebevis og at transportenheten er korrekt merket, og har de nødvendige godkjenningene hvis det trengs.

Mener føreren hadde kompetansebevis

Det svenske lastebilselskapet som fraktet godset for DFDS har ikke besvart NRKs henvendelser.

Gert Jakobsen

Kommunikasjonsdirektør Gert Jakobsen i DFDS.

Foto: CARSTEN LUNDAGER/DFDS

Men kommunikasjonsdirektør Gert Jakobsen i DFDS sier at lastebilen kom med ferje til Göteborg. Der ble både hjul og merking sjekket.

– Sjåføren overnattet i Tanum på vei til Norge. Det kan hende det skjedde noe der som har gjort at merkingen har forsvunnet, sier han.

Hadde sjåføren kompetansebevis og kompetanse til å kjøre farlig last?

– Ja, det mener vi bestemt at han hadde. Vi har ingen andre opplysninger enn at han hadde det. Men dette er selvfølgelig en ting du må snakke med firmaet som gjennomførte transporten om, sier Jakobsen.

Vil ha dialog med transportselskapet

Den eneste personen som tar telefonen hos selskapet som gjennomførte transporten er en utenlandsk sjåfør, som har kjørt helt andre oppdrag.

Statens vegvesen stoppet lastebilen med fillete dekk og umerket farlig last, og sjåføren ble anmeldt. Gert Jakobsen i DFDS er glad for traileren ikke var involvert i en ulykke.

– Jeg vil si at vi er meget glade for at det ikke skjedde noe under turen. Det er sterkt beklagelig at slike ting skjer.

Han sier selskapet nå vil ha en dialog med det svenske transportfirmaet.

– Nå er ikke dette er firma som vi generelt har dårlige erfaringer med. Men vi tar nå en dialog med det aktuelle firmaet om dette. Vi ønsker selvfølgelig ikke at vårt navn blir forbundet med dårlig sikkerhet.

DSB har foreløpig ikke tatt stilling til om de kommer til å føre tilsyn med DFDS etter hendelsen.

– Men hvis de har virksomhet i Norge, så kan vi føre tilsyn med den virksomheten, sier rådgiver Jan Øistein Kristoffersen.

Vogntogkontroll på Svinesund

Kontrollør Bent Müller (t.v) og inspektør Øyvind Grotterød i Statens vegvesen viser frem et av de punkterte dekkene.

Foto: Statens vegvesen

SISTE NYTT FRA ØSTFOLD: