Hopp til innhold

22 millioner kroner rett i dass

En toalettbil rygget rett inn i et Norwegian-fly på Rygge for tre år siden. Det ble et dyrt toalettbesøk.

Dobil ødela fly for 22-millioner kroner

Skadene på Norwegian-flyet kostet 22 millioner kroner å reparere.

Foto: Statens havarikommisjon for transport

Det var ikke fare for liv da en toalettbil rygget inn i et Norwegian-fly på Rygge 17. oktober i 2008. Det er konklusjonen til Statens havarikommisjon for transport etter å ha studert ulykken.

Ifølge den ferske rapporten hadde flyet nettopp parkert etter endt flyging fra Istanbul, og passasjerene var i ferd med å forlate flyet, da det ble påkjørt av en toalettservicebil som skulle tømme toalettene om bord.

Flyet skulle videre av gårde til Alicante, men Norwegian måtte frakte Alicante-farerne til Gardermoen med buss for å fly dem ut derfra.

Skader for millioner

Det ble raskt tatt kontakt med kabinbesetningen som sørget for at alle passasjerene kom seg ut i god behold.

Da man skulle se nærmere på skadene, viste det seg at bilen hadde rygget inn i flyets høyre side ovenfor nesehjulet.

Det ble en dyr affære. Prislappen på å reparere skadene etter ulykken endte på 22 millioner kroner. I tillegg måtte Norwegian tåle tapte inntekter fordi flyet måtte stå på bakken i tre måneder.

Les også:

Ulykken skjedde nøyaktig ett år etter at den sivile luftfarten startet på Moss lufthavn Rygge. Bare seks timer tidligere måtte et annet fly fra Norwegian nødlande etter melding om brann i en vinge.

Har skjerpet rutinene

Som følge av ulykken gjennomførte både Norwegian og handlingsselskapet Norport interne undersøkelser.

Det kom blant annet frem at prosedyrer ikke var fulgt og at pedalene på bilen var
uheldig plassert.

Rapporten fra Norwegian inneholdt flere sikkerhetstiltak som er gjennomført, blant annet innskjerping av kravene til sikkerhetssoner rundt fly.

Tilsvarende ville Norport skjerpe opplæringen til de som kjører rundt flyene og vurdere å montere automatisk ryggestopp på sine biler.

Dette er Havarikommisjonens konklusjon:

Havarikommisjonen mener at det i dette tilfellet ikke var fare for at personer om bord i flyet kunne bli alvorlig skadet. Ulykken viser imidlertid hvor lett en liten glipp under bakkeoperasjoner kan forårsake store og kostbare materielle skader.