Dobbeltspor viktigst på Valgomaten

Dobbeltspor på Østfoldbanen til Halden er saken med størst oppslutning på NRKs Valgomat.

Jernbane

Mange østfoldinger ønsker seg raskest mulig utbygging av dobbeltspor langs hele Østfoldbanen.

Foto: Rainer Prang / NRK
Pål Andersen byline
Journalist

Ingen andre saker i hele landet har så massiv oppslutning på Valgomaten som jernbaneutbygging har i Østfold.

Det sier redaksjonssjef for nett-tjenester i NRK, Erik Bolstad.

– 85 prosent vil ha dobbeltspor

– Det som er litt morsomt er at av alle spørsmålene vi stiller i Valgomaten, er det ett som utmerker seg veldig. Det er det spørsmålet flest er enig i av alle spørsmålene vi stiller i hele landet. 85 prosent mener at det må bygges dobbeltspor til Halden så fort som mulig, sier han.

Og det er et stort antall østfoldinger som vurderer utbygging av dobbeltspor på Østfoldbanen som den viktigste saken for fylket.

Erik Bolstad

Redaksjonssjef for nett-tjenester i NRK, Erik Bolstad.

Foto: MOEN,JØRN H. / Dagbladet

– 20.000 har tatt Valgomaten

– Det er snakk om cirka 15.000 mennesker. Rundt 20.000 har tatt Valgomaten i Østfold, sier han.

Bolstad sier at østfoldinger som tar Valgomaten må ta stilling til flere spørsmål, blant annet bro mellom Moss og Horten, bompengeringer rundt Østfoldbyene og senking av avgifter for å redusere handelslekkasjen til Sverige.

Prøv valgomaten her: Valgomaten

Les også: Kampen om samferdselsmilliardene: Seks av ti prosjekter er ulønnsomme

Les også: Lover dobbeltspor til Lillehammer

– Regner med 1 million brukere

Men det er altså dobbeltspor folk i Østfold vurderer som viktigst, og det ser ut til å gjelde velgere fra hele det politiske spekteret, sier Bolstad, som opplyser at det er god oppslutning om Valgomaten på NRKs nettsider.

– Vi la ut Valgomaten i juni, og til nå er det cirka en halv million som har tatt den. Ved forrige valg var det omkring 1 million som tok den, og vi regner med å havne på omtrent samme antall i år, sier Bolstad.

Les også: – Byene avhengige av InterCity-utbygging

Les også: Vil forsere Østfoldbanen

SISTE NYTT FRA ØSTFOLD: