Disse luksusbilene blir 150.000 kroner billigere

Systemet for å beregne bilavgiftene endres fundamentalt. Det gjør at enkelte biler blir svært mye billigere neste år, mens andre spretter opp i pris.

BMW M2 Competition

BMW M2 Competition koster mer enn en million kroner i dag. Den kommer svært heldig ut av den nye måten å beregne avgifter på, og blir 160.000 kroner billigere.

Foto: BERNHARD LIMBERGER/BMW

I flere år har det vært kjent at målemetodene for CO₂-utslipp på biler skal legges om. Den såkalte WLTP-metoden skal gi mer realistiske utslippstester av biler.

Bilbransjen har lenge fryktet at prisen på nær sagt alle biler skulle sprette til værs når de nye standardene ble innført. Beregninger utført av nettstedet bilnytt tydet for eksempel på at en ordinær VW Passat kunne bli 120.000 kroner dyrere dersom man ikke gjorde endringer i avgiftssystemet når WLTP-metoden ble innført.

Nå er det klart at hele avgiftssystemet blir endret. Bilimportørenes forening er glade for måten det blir gjort på.

Erik Andresen

Direktør Erik Andresen i Bilimportørenes landsforening tror regjeringen vil vente til neste år med en ytterligere vridning av engangsavgiften i en grønnere retning.

Foto: Bilimportørens landsforbund

– Det som ble presentert i dag, er veldig bra. Dette har vi jobbet for, sier direktør Erik Andresen.

Store utslag

Omleggingen er nemlig laget slik at statens totale inntekter fra engangsavgiften blir tilnærmet lik i 2020 som den var i 2019. Men selv om det er små endringer i de totale inntektene til staten, gir endringen enorme utslag på enkelte bilmodeller.

For eksempel vil tre BMW-er i millionklassen bli mer enn 150.000 kroner billigere neste år. Også Jaguar, Audi og Mercedes har luksusbiler som blir svært mye billigere.

I den andre enden av skalaen finner vi to Mercedes-modeller som blir tilsvarende dyrere neste år.

Se oversikt nederst i saken

Nettstedet bilnytt har laget en oversikt over utslagene. Redaktør Atle Falch Tuverud har funnet ut at en Skoda Kodiaq diesel med manuelt gir går ned 21.000 kroner, mens en tilsvarende bil med automatgir går opp 11.000 kroner. Også andre bilmerker har tilsvarende utslag, og Tuverud synes det er vanskelig å se et tydelig mønster.

– Det finnes både diesel og bensinbiler som går både opp og ned. Dette handler om hvordan de ulike bilmodellene havner i forhold til et innslagspunkt, sier Tuverud.

Forventer grønn dreiing neste år

Heller ikke Erik Andresen i Bilimportørenes landsforening ser noe klart mønster.

– Ut fra det vi har regnet på, så ser det ut til at biler med lave utslipp kommer litt dårlige ut enn vi hadde trodd. Men det er ingen tydelig trend, og ganske marginalt, sier han.

Over tid har regjeringen jobbet med å justere engangsavgiften slik at miljøvennlige biler blir billigere, mens miljøverstingene blir dyrere. Andresen ser ikke noe slikt mønster akkurat i år.

– Det ser ut til at regjeringen har konsentrert seg om å tilpasse seg til den nye standarden i år. Til neste år kan det komme noen nye knepp i grønn retning, sier Andresen.

Øker mest

Variant

Driv.

Pris i dag

CO2 WLTP

Avgift i dag

Avgift 2020

Diff kr.

Mercedes-Benz SLC AMG SLC AMG 43

Bensin

884.000

274

280.891

450.500

169.609

Mercedes-Benz G-klasse G500

Bensin

1.953.900

338

740.223

878.651

138.428

BMW X7 xDrive40i

Bensin

1.345.600

256

506.853

575 595

68.742

Nissan Navara Double Cab 2,3 dCi 190 N-Guard aut

Diesel

823.495

249

424.546

483.672

59.126

Nissan Navara Double Cab 2,3 dCi 190 N-Connecta aut

Diesel

785.630

248

424.546

480.047

55.501

Nissan Navara Double Cab 2,3 dCi 190 Tekna aut

Diesel

814.870

248

424.546

480.047

55.501

Mercedes-Benz SLC SLC 200 aut

Bensin

594.868

208

160.278

210.117

49.839

Volkswagen Caravelle 2,0 TDI 150hk Highline L DSG

Diesel

821.000

224

316.414

357.595

41.181

Volkswagen Multivan 2,0 TDI 150hk Highline L DSG

Diesel

912.600

226

346.135

385.311

39.176

Mercedes-Benz SLC SLC 200

Bensin

584.000

210

174.780

212.504

37.724

Synker mest

Variant

Driv.

Pris i dag

CO2 WLTP

Avgift i dag

Avgift 2020

Diff kr.

BMW M2 Competition

Bensin

1.012.000

219

426.453

266.150

-160.303

BMW M4 Cabrio

Bensin

1.264.000

228

499.891

347.367

-152.524

BMW M4 Coupé

Bensin

1.124.100

223

431.233

280.111

-151.122

Jaguar F-TYPE R 5,0 V8 S/C 550hk AWD aut

Bensin

1.816.950

247

548.744

404.399

-144.345

Jaguar F-TYPE R 5,0 V8 S/C 550hk AWD aut

Bensin

1.894.950

247

553.349

409.091

-144.258

Jaguar F-TYPE 3,0 S/C 340hk aut

Bensin

1.187.950

225

420.070

284.156

-135.914

Jaguar F-TYPE 3,0 S/C 340hk R-Dynamic aut

Bensin

1.237.950

225

420.070

284.156

-135.914

Jaguar F-TYPE 3,0 S/C 340hk Chequered Flag aut

Bensin

1.334.950

225

420.070

284.156

-135.914

Audi R8 Performance 5,2 FSI V10 620hk q/s

Bensin

2.374.200

297

687.043

552.577

-134.466

Jaguar F-TYPE SVR 5,0 V8 S/C 575hk AWD aut

Bensin

2.119.950

251

535.391

405.293

-130.098