Hopp til innhold

Dette vil vegvesenet gjøre i Moss

Statens vegvesen vil blant annet bygge to firefelts veitunneler i Moss.

Illustrasjon fra rapporten: Prosjektområdet i Moss
Foto: Statens vegvesen

Tage Pettersen, Moss Høyre

Ordfører i Moss, Tage Pettersen er fornøyd med det han har fått se av vegvesenets konseptvalgutredning.

Det går frem av den nye veiplanen som ble lagt frem i dag. Den ene tunnelen skal gå fra Kransen til Tykkemyr, nær Mosseporttunnelen, og den andre - som foreslås nå - går fra Kransen til Melløs.

Ordfører i Moss Tage Pettersen, har såvidt fått sett på planene, men han sier at han er fornøyd med det han har fått se så langt.

– Ut fra det lille jeg har fått tid til å se, så er det klart at Statens vegvesen prøver å få mesteparten av trafikken under bakken, og det er helt i tråd med det mossesamfunnet ønsker, sier han.

I planene til Statens vegvesen er det satt opp flere ulike føringer prosjektet må forholde seg til.

På bakgrunn av de ulike premissene er det skissert en utbyggingsrekkefølge som er delt inn i tre faser:

  • Fase 1: Alle foreslåtte kollektivtiltak, bortsett fra stenging av Fjordveien, samt alle sykkelruter bortsett fra sykkelfelt langs rv. 19 påbegynnes i fase 1. Det etableres sykkelfelt i Fjordveien, men stenging av Fjordveien gjøres først når Klostertunnelen står ferdig i fase 3.
  • Fase 2: Nordgående havneveg fra Kransen til Patterød, inkludert forbedret E6-kryss, bygges i fase 2. Etter hvert som ny riksveg står ferdig bygges sykkelfelt langs gamle rv. 19.
  • Fase 3: I siste fase bygges Nordgående havneveg fra Blinken til Kransen, Havneringen og Klostertunnelen. Når dette står ferdig stenges Fjordveien for gjennomkjøring og blir en kollektivtrasé med sykkelfelt, i tillegg til at det tilrettelegges for gående og syklende langs gamle rv. 19. Utvidelse fra 2 til 4 felt ved Årvoll ligger også inne i denne siste fasen. Det må understrekes
    at Nordgående havneveg fra Blinken til Kransen og Havneringen ikke kan påbegynnes før ny jernbane er på plass.

– Det ser ut som at veldig mye av dette kan gjennomføres før den nye jernbanetunnelen er i byen vår. Det vil si rundt 2020. Det er jeg glad for, for dette er etterlengtet i mossesamfunnet, sier Tage Pettersen.

Se vegvesenets planer for Moss her:

Vegvesenets planer for Moss

 

Tiltak:

 VEG

Kulvert (2 løp) Blinken - Kransen (2)
Nordgående havnetunnel (2 løp) Kransen - Tykkemyr (3)
4-felt Tykkemyr - E6 Patterød med ekstra løp i Mosseporten (4)
Havnering - 2-felts veg Blinken - Havna/Jernbanen - Kransen (6)
Klostertunnelen - kobling mellom Kransen og Ryggeveien ved Melløs (12)
4-felt Kremmerhuset – Årvoll (8)

 

 

KOLLEKTIV

Ny rutestruktur: Pendelruter
Ny kollektivtrase Refsnes - Tronvika med bussprioritering (1)
Kollektivfelt begge retninger Gimleveien - Blinken (der det ikke blir brutt av av/påkjøringsfelt) (2)
Kollektivgate i Fjordveien - Gjennomkjøring forbudt for bil (3)
Kollektivfelt begge retninger Melløsparken - Kremmerhuset (4)
Ny kollektivtrase Høydaveien - Ryggeveien med bussprioritering (5)
Ny kollektivtrase Ekholtveien - Ryggeveien med bussprioritering (6)
Mossefossen - åpne opp for kollektiv i begge kjøreretninger (9)
Ny kollektivtrase Skredderveien - Per Gynts veg med bussprioritering (10)
Økt frekvens: 10 minutt på hovedruter og 15 minutt på andre ruter

 

 

SYKKEL

Hovedvegnett for sykkel (sykkelfelt)
Gang- og sykkelbru over kanalen (1)
Gang- og sykkelbru over Vansjø (Krapfoss - Nesparken) (2)
Gang- og sykkeforbindelse gjennom Mosseporten

 

 

TRAFIKKSIKKERHET

Fartsgrense 30 km/t på sekundærvegnettet i Moss (boligområder og sentrum)

 

 

RESTRIKSJONER

Parkeringsrestriksjoner
Trafikantbetaling for å begrense biltrafikk og sørge for å overføre trafikk fra bil. (1-6)

 

 

MILJØ

Redusert fartsgrense på lokalvegnett bidrar til støyreduksjon og mindre vegstøv

 

 

ESTETIKK

Oppgradering av sentrumsgater som følge av sykkeltiltak

 

 

INVESTERINGSKOSTNAD

3,5 milliarder 2012-kroner

Ekspander/minimer faktaboks