NRK Meny
Normal

Dette er grunnen til køkaoset på E6

De to første ukene av arbeidet i Nordbytunnelen har vært preget av trafikkaos og sterk frustrasjon hos bilister på vei til og fra Oslo.

Gravearbeider i Nordbytunnelen

Arbeidene i Nordbytunnelen skal være i 17 måneder til, frem til mars 2019.

Foto: Petter Larsson/NRK

Arbeidene i tunnelen koster nær en halv milliard kroner å gjennomføre og skjer av flere grunner.

Blant annet fordi den snart 25 år gamle tunnelen begynner å bli slitt og inneholder utdaterte tekniske løsninger.

– Trafikken på veien har mer enn doblet seg siden tunnelen ble åpnet. Vi er nødt til å gjøre noe hvis vi skal ha trafikk gjennom tunnelen også de neste 25 årene, sier prosjektleder Thomas Kalleberg i Statens vegvesen.

Thomas Kalleberg

Prosjektleder Thomas Kalleberg i Statens vegvesen innrømmer at det har vært en litt tøff start på arbeidene i Nordbytunnelen.

Foto: Petter Larsson/NRK

17 måneder med arbeid

Det er en omfattende jobb som skal gjøres. Det skal blant annet fjernes 200 lastebillass med stein, tre tekniske rom skal utbedres og det skal legges et titalls kilometer med nye kabler.

– I tillegg skal vi utføre sikring av selve tunnelen, bytte ut belysning og montere helt ny ventilasjon i form av 100 nye vifter, sier prosjektlederen.

Den første fasen av prosjektet skal være ferdig i starten av desember.

Arbeidene i tunnelen skal ikke være ferdig før 8. mars 2019 – om snaut 17 måneder.

– Vi håper at kjøremønsteret setter seg og at bilistene kjører alternative veier, velger kollektiv eller sitter på med kolleger. Får vi 100 færre biler i timen, så hjelper det betraktelig. Bilistene ser ut til å være lei av å stå i kø, så de finner andre veier, sier Kalleberg.

Kø på E18

KØ: Vedlikehold av Nordbytunnelen skaper kø. Statens vegvesen anbefaler å kjøre om E18.

Foto: Mette Stensholt Schau / NRK

– Aggressive bilister

Da arbeidene startet opp for to uker siden førte det umiddelbart til lange køer og aggressive bilister på vei til og fra Oslo. Vanligvis kjører det rundt 46.000 biler gjennom tunnelen i døgnet.

Kalleberg erkjenner at det har vært en forholdsvis tøff start på arbeidene.

– Vi har opplevd en del aggressive bilister og mange situasjoner. Det skulle vi gjerne vært foruten. Det er altfor mange som bruker mobiltelefonen eller holder på med andre ting. Konsekvensen er at det skjer trafikkuhell, noe som fører til enda mer kø, sier han.

Trafikkartet til Google viste i 17-tiden torsdag at det var svært mye trafikk på den over en mil lange strekningen mellom Årungen og Nøstvettunnelen.

Trafikkkart ved Nordbytunnelen

Trafikkartet til Google viser at det er mye trafikk i området torsdag ettermiddag.

Foto: Google Maps

– Fra helvete til himmel

Også for pendlere og andre reisende som har valgt kollektivtrafikk har det vært en tøff periode.

Jarle Bugge

Jarle Bugge i NOR-WAY Bussekspress sier at de har klart å hente inn forsinkelsene ved å velge andre veier.

Foto: Petter Larsson/NRK

Etter å ha slitt med store forsinkelser i starten, har flybussene fra NOR-WAY Bussekspress nå klart å minimalisere forsinkelsene på veien til Gardermoen.

– Det å stå i en kø med mange fortvilte passasjerer i bussen, er noe sjåførene har blitt preget av. Men de har vært smarte og funnet gode løsninger. Fra å være i et lite helvete, har de nå kommet nærmere vår himmel, smiler driftssjef Jarle Bugge.

SISTE NYTT FRA ØSTFOLD:

  • Mange snur på E6

    Etter mange meldinger om biler som snur på E6, har en patrulje fra Politiet i Follo tatt førerkortet fra person som rygget på E6 i Ås.Det skriver Politiet på Twitter.

  • Navn på syvåring frigitt

    Det var den syv år gamle Abdirahman Abdiriza Abdullahi som ble funnet død i folkeparken i Askim natt til onsdag. Politiet friga navnet på syvåringen i ettermiddag i samråd med familien.