Hopp til innhold

Derfor kjører mange rett forbi

En etter en suser bilene forbi bilen i vegkanten uten å ane om noen trenger hjelp. Psykologene har et eget begrep for å forklare hvorfor det skjer.

Bilen til Tiril Diseth etter påkjørsel

TOTALVRAK: Slik så bilen til Tiril Diseth ut etter at hun ble påkjørt på E6 i Sarpsborg. Føreren stakk av fra stedet.

Foto: Politiet

– Vi stoler nesten blindt på hva andre gjør. Det handler om at vi er sosiale og avhengige av andre til å veilede og rettlede oss, sier psykolog Jørgen Flor.

I juli ble Tiril Diseth fra Fredrikstad sittende i en totalvraket bil på E6.

Bil etter bil passerte uten å stoppe, og hun har fortalt NRK at nysgjerrige skuelystne nærmest hang ut av vinduene for å se, men uten å stoppe.

Slike historier fra trafikken dukker opp innimellom, og tirsdag skrev NRK om en båtfører som reagerte på at det tok tid før noen stoppet da han sendte ut nødsignaler fra båten.

Kjent fenomen

For snart 50 år siden dukket begrepet «tilskuereffekten» opp i psykologien.

Jørgen Flor psykolog

KJENT FENOMEN: Psykolog Jørgen Flor mener vi ikke bør være moraliserende overfor folk som ikke stopper ved ulykker.

Foto: SuperEgo AS

– Når vi er i vanskelige, komplekse og tvetydige situasjoner er det ofte en ulempe at det er mange til stede som ikke gjør noe. Vi mennesker søker til andre mennesker for å se hva som er lurt å gjøre, sier Flor.

Det er altså ikke ondskap eller uvitenhet som kan føre til at ingen hjelper ved for eksempel bilulykker. I stedet handler det ofte om usikkerhet, mener Flor.

Derfor advarer han også mot å være moraliserende overfor dem som ikke stopper opp.

– Tilskuereffekten handler om at når vi mennesker er i situasjoner hvor det ikke er åpenbart hva vi skal gjøre, så ligger kompleksiteten i om vi skal gå inn i en potensielt farlig situasjon eller om vi skal la være, sier Flor.

– Holder at én tar ansvar

Hvis derimot én person griper inn i situasjon, vil flere sannsynligvis komme til. Flor forklarer dette med at mennesker er flokkdyr.

– Når vi er helt alene i en situasjon blir ikke ansvaret pulverisert blant passive tilskuere, og det er mye større sannsynlighet for at vi griper inn, sier han.

– Loven er streng

Blant dem som jobber med trafikksikkerhet er utfordringen med at enkelte unnlater å stoppe ved ulykker velkjent.

Mette Magnussen i Trygg Trafikk sier vegtrafikkloven er streng når det kommer til bilførernes hjelpeplikt.

Mette Magnussen står langs veien.

STOPP! Mette Magnussen i Trygg Trafikk mener mange er flinke til å stoppe ved ulykker, men ser likevel at det skjer at noen ikke får hjelp.

Foto: Yngve Tørrestad / NRK

– En del tenker nok at det kommer mange andre som man tenker kan dette bedre. Samtidig tror jeg at om man er på en øde landevei og ser noen som er i trøbbel, så tror jeg de fleste av oss ville stoppet, sier Magnussen, som er distriktsleder i Vestfold.

Hun tror medieoppslag om utspekulerte veipirater også kan skremme enkelte.

– Er du i tvil, så stopp. Samtidig må man være veldig bevisst på hvordan og hvor du stopper så det ikke blir farlige situasjoner som fører til en ny ulykke, sier hun.