Hopp til innhold

Departementer uenige om lufthavnen

Finansdepartementet mener Samferdselsdepartementet ikke gir lufthavna fleksible nok vilkår. Rådes ordfører følger uenigheten med stor interesse.

Moss lufthavn Rygge
Foto: Larsen, Håkon Mosvold / SCANPIX

Ordfører René Rafshol sier Finansdepartementet langt på vei er enige med kommunene rundt Rygge, som lenge har ønsket mindre rigide rammebetingelser for lufthavna.

Ordfører René Rafshol

- Det er åpenbart for oss at noen har ønsket å stikke kjepper i hjulene for denne privatfinansierte flyplassen, sier ordfører René Rafshol (H) i Råde.

Foto: Råde kommune

- Jeg syns dette er spennende å se, sier Rafshol.

- Finansdepartementet ser at dette er konkurransevridning, mens det andre departementet sier det motsatte. Litt forvirrende.

Det er i et internt høringsnotat Finansdepartementet kommer med sterk støtte til Rygge sivile lufthavn AS. Dokumentet er i NRK Østfolds hender, og der påpekes det annet at forskjellsbehandlingen mellom MLR og Sandefjord Lufthavn Torp er åpenbare.

- Det virker som man prøver å stikke kjepper i hjulene for en privat aktør, og det syns jeg er veldig beklagelig, sier Høyre-ordføreren i Råde.

Ryanair- og Norwegian-fly og Pia Blank Thörnroos

Flere avganger, flere passasjerer, utvidede åpningstider og lokal fastsetting av avgifter. Finansdepartementet og Rådes ordfører er enige om det meste.

Foto: Holm,Morten/NTB scanpix | Joakim Folke

Detaljstyrer avgiftene

Der Torp kan sette flyplassavgiftene som det passer til driftskostnadene, detaljstyres dette fra Samferdselsdepartementet for Rygges del.

I konklusjonen skriver Finansdepartementet:

«Etter FINs vurdering bør lufthavnene i størst mulig grad likebehandles for å legge til rette for mest mulig like konkurransevilkår. Det tilsier at Rygge sivlie lufthavn AS (driftsselskapet for Moss Lufthavn Rygge, red. anm.) bør gis tillatelse til selv å fastsette de takster som skal gjelde for lufthavnen.»

Vil ha lønnsom drift

Finansdepartementet støtter også andre krav i den nye konsesjonssøknaden. Søkerne i RSL ønsker å heve trafikktaket til tre millioner passasjerer, og 30.000 flyvninger i året. Departementet forutsetter at «de trafikkbegrensninger som ev. fastsettes i konsesjonen er tilstrekkelig fleksible til at lufthavnen kan drives lønnsomt.»

Tredje og siste punkt er åpningstidene. I dag er Moss Lufthavn Rygge stengt mellom klokken 23.30 og 06.30, og er den eneste offentlige lufthavna i Norge med slike begrensninger. Finansdepartementet mener det ikke bør settes statlige begrensninger på åpningstidene.

Enige

- Vi ser med interesse det de sier, og har fattet en beslutning vi syns er til beste for flyplassen og innbyggerne. Vi og Finansdepartementet er altså enige om at taket på flybevegelser må heves.

- Vi syns det er viktig for å få like konkurransevilkår. Men vi sier også at nye støymålinger må tas hvis det blir over 30.000 flybevegelser i året.

Ingen kommentar

Rygge sivile lufthavns administrerende direktør Pål Tandberg ønsker ikke å kommentere saken før den er ferdig behandlet av Luftfartstilsynet. Det skriver han i en tekstmeling til NRK.