– De leverte den jo fra seg i juni. Hvorfor skal de da ta den tilbake i september, etter at vi er kommet på banen, sier daglig leder Knut R. Johannesen i Rygge Airport AS til Moss Dagblad.
Han stusser over manøveren til Rygge Sivile Lufthavn, hvor Olav Thon og Orkla er hovedaksjonærer med 40 prosent hver. De legger ned driften 31. oktober, men framholder nå at det vil ta mer tid enn planlagt å avvikle.
Rygge Airport kan på sin side ikke få konsesjon før den eksisterende konsesjonen er avsluttet. Og uten konsesjon, kan ikke selskapet inngå avtaler med flyselskaper.
– Ingen agenda
Administrerende direktør Pål Tandberg ved flyplassen benekter at RSL har en skjult agenda, men poengterer samtidig at «en konsesjon innebærer både forpliktelser og rettigheter».
– Rygge Airport må først dokumentere at de kan oppfylle betingelsene for å drive flyplassen. Det enkleste hadde vært at de kjøpte alle aksjene i RSL og terminalbygget. Det betinger igjen at de må legge fram en økonomisk plan og et kundegrunnlag, slik at våre eiere har noe konkret å forhandle om, sier han.
Brøt samarbeidet
Orkla og Olav Thon kunngjorde i forrige uke at det er uaktuelt å gå i forhandlinger om overtakelse av Moss Lufthavn Rygge, fordi Rygge Airport ikke har dokumentert sikkerhet ved avgjørende faktorer knyttet til videre drift.
– Vi har etterlyst informasjon om kapitalbase, forretningsplan og kundestruktur. Men etter en måned har de ikke gitt oss svar på dette, sa kommunikasjonsdirektør Håkon Mageli i Orkla til NRK.
– 50 prosents sjanse
– Dette har ikke forsinket oss i det hele tatt. Men det er tre parter her, i tillegg til oss: Rygge Sivile Lufthavn og Orkla/Thon som eiere, Østfold fylkeskommune, og Forsvaret. Alle parter har en evne til å gjøre dette til en suksess. Det håper vi alle vil bidra til, sa Johannessen under et informasjonsmøte ved flyplassen mandag.
Han understreket at han fortsatt har stor tro på prosjektet, men turde ikke anslå at det er «mer enn 50 prosents» sjanse for videre drift, ifølge NRK.