Hopp til innhold

Med 25 tonn stearinlys på hengeren uten sikring

Lasten var på vei ut av vogntoget da Statens vegvesen fikk stanset den på Svinesund.

Stadig mer dårlig sikret last gjør veiene farlige forteller Statens Vegvesen. Men ressursmangel fører til færre kontroller.

Skrekkeksempel

Stearinlyslasten fra polen er likevel et skrekkeksempel forklarer overingeniør Paul Erik Christensen i Statens Vegvesen.

– Han hadde lastet stearinlysene på paller i to plan uten noen form for sikringsstropper. Antakelig går det ikke an å laste disse stearinlysene i to plan i det hele tatt. Hele lasten hadde forskjøvet seg og var på vei ut av vogntoget da vi fikk stanset det, sier Kristensen til NRK.no

Økende problem

Og dette vogntoget er ikke unikt. På Svinesund stanses hundrevis av vogntog hvert år, men mangel på resurser gjør at ferre stanses nå enn før.

Overingeniør Paul Erik Christensen er frustrert over situasjonen samtidig som han registrerer flere som kjører med usikret last.

– Uten at vi har noen god statestikk fra i år merker vi at problemet øker. Mangel på ressurser gjør også at vi må redusere på antallet som kontrolleres, forklarer Christensen.

– Østeuroperene er verst

Ifølge vegvesenet er det østeuropeiske vogntog som er verst.

– De bruker dårligere lastesikringsutstyr og tar generelt mer sjanser enn hva vi merker hos sjåfører fra andre deler av Europa, sier Christensen.

Hvorfor er det slik?

Det vites vel ikke. Men det virker som om det er mangel på kunnskap, i tillegg til at det virker som om de bruker mindre penger på utstyr.