SE OGSÅ: |
ALT OM: |
Det var beslutningsgruppen for Interreg IIIA, som er EUs regionala utviklingsfond for ”Grenseløst samarbeide” som skar igjennom og godkjente bussprosjektet.
Beslutningsgruppen består av politikere fra kommunene på begge sider av grensen, samt Västra Götalandsregionen og Østfold Fylkeskommune.
Diskutert i 25 år
Beslutningsgruppen mente at Gränspendeln er et etterlengtet prosjekt, og at det vil rydde unna grensehindringer til felles nytte for befolkningen på begge sider av grensen.
Diskusjonene om en fast buss mellom Strömstad og Halden har pågått i nærmere 25 år, og det har vært lagt ned mye arbeid i å finne en god løsning.
Beslutningsgruppen vedtok at Gränspendeln, som blir et forsøksprosjekt over to år, finansieres med 4 millioner fra EU og 3,5 millioner fra den norske staten.
Ny bru var utløsende faktor
Den nye Svinesundbrua ble den utløsende faktoren på det langvarige pendlerproblemet.
I og med at køproblematikken forsvinner med økt brokapasitet, blir mulighetene bedret for kollektivtrafikk, uten at bussene står fast i milelange køer.
Stort potensiale
I følge en nylig presentert statistikk er arbeidspendlingen mellom Västra Götaland og Norge omfattende.
Daglig pendler nærmere 4 000 personer over grensen til Norge. Dermed er det et godt potensiale for et økonomisk attraktivt bussprosjekt over grensen.
Beslutningsgruppen mener dessuten at dette vil bidra rent miljømessig med færre personbiler på veiene.