Hopp til innhold

D/S Turisten blir fredet

Riksantikvaren har besluttet å frede dampskipet «Turisten». Men seilingsforbudet er ikke opphevet.

DS Turisten tilbake i Halden

D/S «Turisten» ble gitt en varm velkomst da den kom tilbake i Halden i fjor i restaurert form.

Foto: Shemsi Bunjaku / NRK

Etter mange år på Femsjøens bunn, og ytterligere tolv år under restaurering, ble dampskipet D/S «Turisten» satt i trafikk på Haldenkanalen i fjor sommer.

Stengte sluser på Ørje og nå senest seilingsforbud har imidlertid sørget for å begrense D/S Turistens bevegelser på vassdraget kraftig.

Freder båten som del av norsk transporthistorie

Som plaster på såret har Riksantikvaren nå varslet at dampskipet bør fredes.

Forslaget om fredning omfatter fartøyet med fast inventar og utstyr.

DS Turisten ved Brekke sluser

Her er D/S Turisten ved Brekke sluser på hjemkomstferden opp Haldenvassdraget.

Foto: Petter Larsson / NRK

Fredningen skal i seg selv ikke være til hinder for fartøyets videre drift.

Fredningen av D/S "Turisten" begrunnes med at fartøyet er en av få gjenværende fra den store flåten av passasjer- og godsruteskip som trafikkerte vannveier og sjøer i Norge.

Ifølge Riksantikvaren representerer D/S «Turisten» transport- og skipshistorie fra den tiden før utbygging av moderne landveis transportsystem.

Del av verneverdig kulturlandskap

Fredningen inngår i en større sammenheng som også inkluderer vern av deler av vassdraget med sluser og anløpssteder. Riksantikvaren betrakter fartøyet som et viktig element i det verneverdige kulturlandskapet i området.

Skipet er restaurert etter Riksantikvarens krav og retningslinjer. Fartøyet har sin
originale dampmaskin fra 1887, og en lang rekke gjenstander og deler er gjenfunnet og bragt om bord i forbindelse med restaureringsarbeidet.

DS Turistens hjemkomstferd

D/S Turisten er ilagt seilingsforbud og kan for tiden ikke kjøres.

Foto: Petter Larsson / NRK

Kongen reiste med skipet i 1909

I varselbrevet om fredningen gir Riksantikvaren følgende korte historikk om båten:

«D/S «Turisten» ble bygget ved Nylands Mek. Verksted i Kristiania som byggenummer 65 i 1887.

I tiden før bilveier og landveistransport ble utbygget fraktet dampskipet varer, husdyr og passasjerer langs vannveien i Haldenvassdraget. Skipet var også sterkt involvert i tømmertransporten. I 1909 reiste også kong Haakon med D/S «Turisten».

I 1898 kom Urskog–Hølandsbanen, en smalsporet jernbane, til Skulerud. Det ble et gjennombrudd for turisttrafikken. En populær rundreise ble etablert; tog fra hovedstaden, båttur med DS «Turisten» fra Skulerud til Tistedal og tog tilbake til hovedstaden. Da banen ble lagt ned, falt rundreisen bort, og i 1963 var det slutt også for «Turisten». Etter lengre tids opplag ble hun i 1967 ribbet og senket i Femsjøen ved Halden.»