NRK Meny
Normal

Bygger superbåt 76 år etter OL-vinnerens død

Den superraske seilbåten til OL-vinner og båtkonstruktør Johan Anker kom ikke lenger enn til tegnebrettet i 1939, men nå bygges båten for første gang.

Anker 434

VAKKER: Johan Anker var kjent for vakre og klassiske linjer og det fanges også opp i båten som aldri ble bygget. Båten har navnet Anker no 434 og har i en årrekke befunnet seg i arkivene til Sjøfartsmuseet. Nå har et tysk verft startet å bygge båten og den skal stå ferdig til våren.

Foto: Robbe und Berking

Han sikret seg gull i OL i både 1912 og i 1928 med kronprins Olav, og ble regnet som en av sin tids største båtdesignere. Men en av båtene hans ble aldri bygget – før nå.

Anker er en av få som klarte å kombinere det å være en fantastisk seiler med det å designe båter

Sönke Stich, båtbygger

– Dette er utrolig spennende og sjeldent, sier Knut Sørensen ved Maritime Center.

Kongelige kunder

Forretningsmannen Johan Anker fra Halden var en fremragende seiler og båtkonstruktør og laget noen av verdens beste regattabåter i 1920- og 1930-årene.

Og kundelisten var eksklusiv. I tillegg til kronprins Olavs to båter «Sira» og «Norna», bygget han også båter for kongene av Danmark og Spania.

Mest kjent er han nok for konstruksjonen Draken, en entypebåt med totallengde på ni meter og seilareal på cirka 20 kvadratmeter. I flere tiår var Draken blant verdens mest utbredte regattabåter.

En av båtene hans kom derimot ikke lenger enn til tegnebrettet, 12-meteren «434». Den ble tegnet i 1939, året før Anker døde. Først etter nesten 80 år i arkivet blir nå tegningene realisert takket være en dansk Anker-entusiast.

Vi må til Robbe & Berking i Flensburg i Tyskland og til båtbygger Sönke Stich. Et verft som har spesialisert seg på klassikere.

Anker 434

FINE LINJER: Båten bygges etter tegningene fra 1939, men med dagens moderne løsninger.

Foto: Robbe und Berking

I en årrekke har Stich vært svoren fan av Johan Ankers konstruksjoner, og tyskeren var ikke vanskelig å be da en dansk seiler ønsket seg en av Ankers båter.

– Egentlig skulle vi bygge en seksmeter, planene var allerede klare, men så ønsket kunden at vi skulle se nærmere på Ankers 12-meter, bygget etter originale tegninger.

Etter en stund fant de tegningene hos Norsk Sjøfartsmuseum i Oslo. Stich kan ikke få fullrost hjelpen de har fått.

– Vi fikk lov til å lete i biblioteket og fant tegningene. Etter å ha søkt International Twelve Metre Class Association (ITMA) om godkjenning av klassen, kunne vi begynne byggingen. Resultatet skal bli en 12-meter som skal benyttes i seilaser, forteller han til NRK.

Totalt sitter Norsk Sjøfartsmuseum på 120 tegninger av båtene til Anker.

Mangler flere detaljer

Klassebåten «12-meter» kan være fra 20–23 meter lang, og har fått navnet sitt etter et omfattende regnestykke av ulike mål på båten.

Sönke Stich, Robbe & Berking Classics GmbH & Co. KG

BÅTBYGGER: Sönke Stich fra det tyske verftet Robbe & Berking, som har spesialisert seg på å bygge klassiske båter.

Foto: Privat

For en båtbygger og en entusiast er dette veldig spesielt, medgir Sönke Stich.

– Først og fremst snakker vi om en båt på nesten 22 meter, en stor konstruksjon hvor vi har forsøkt å forholde oss til tegningene fra 1939 så godt vi kan.

Men det har ikke bare vært enkelt.

– Det er et helt spesielt prosjekt å bygge en båt etter tegninger som aldri før er brukt. Tegningene viser dessuten at Johan Anker ikke var helt ferdig med detaljene, forklarer han.

Det kan skyldes to ting.

– For det første skulle båten bygges ved hans verft Anker & Jensens båtbyggeri. Der trengte de kanskje ikke alle detaljene fordi båten skulle ha de samme detaljene som andre av hans båter. Eller så ble han rett og slett ikke ferdig med alle detaljene, foreslår tyskeren.

Uansett har dette gjort at båtbyggeren har måttet gå ekstra grundig til verks.

– Vi har gjort flere undersøkelser og sett på tidligere tegninger for å finne ut hvordan Anker hadde tenkt til å bygge denne båten.

mai 1940: Kongen og kronprinsen med strikkede gensere, Haakon litt kort på armene. Johan Anker i spo

NÆRT FORHOLD: Henger på veggen i «Kongehytta» ved Trangen i Balsfjord i indre Troms, hvor Kong Haakon og kronprins Olav hadde sitt hovedkvarter like før avreisen til London fra Tromsø. Tatt i begynnelsen av mai 1940. Fotograf er kronprins Olavs adjutant Nikolai Østgård. Mellom kong Haakon og kronprins Olav står Johan Anker. Bak står Jens Nordlie, som var adjutant for kommanderende general Otto Ruge.

– Fantastiske seiler

Stich legger ikke skjul på at han mener at båtene til Anker ble bedre og bedre etter hvert som Anker utviklet nye modeller.

– I tillegg ble de designmessig raskere og raskere. Det er kanskje det mest interessante ved denne konstruksjonen. Det er en veldig kjapp båt vi bygger her og den bærer preg av at Anker selv var en kappseiler.

Båtbyggeren mener denne 12-meteren er Ankers ultimate mesterstykke.

– Han var kjent for sine elegante linjer og har en stor fanskare for de klassiske båtene sine. Han er en av få som klarte å kombinere det å være en fantastisk seiler med det å designe båter.

Merittlisten som seiler er også lang, i tillegg til de 400 farkostene som hadde fått byggenummer av Ankers verft på Vollen i Asker.

Som nær venn av kronprins Olav var han rormann både under OL i Stockholm og i Amsterdam. Begge ganger tok de gull sammen.

Kronprins Olav (nummer 2 fra venstre) var mannskap på "Norna" som tok gull med Johan Anker som skipp

OL-GULL: 25 år gamle kronprins Olav Norna vinner gull i seiling i seks meter klassen. Her sammen med Johan Anker, Erik Anker og Haakon P. Bryhn. Dette var den eneste gullmedaljen Norge fikk ved disse lekene i Amsterdam 1928.

Foto: Scanpix/ Arkiv / SCANPIX

Anker var også en pådriver for en av norsk seilsports høydepunkt, «Jubileumsregattaen» i Horten 1914. Han var også formann i Kongelig Norsk Seilforening 1916–19 og 1921–25. Anker ble også den første formannen i Skandinavisk Seilforbund (stiftet 1915).

– Verdenskjent

– Han var den desidert største lystbåtkonstruktøren i Europa på sin tid. Bjarne Aas var kronprinsen som tok over etter hvert, forteller Knut Sørensen ved Maritime Center, som driver med alt fra restaurering av båter til bevaring av norsk sjøfartshistorie.

Han synes det er artig at båten nå blir bygget så mange år etter at konstruktøren har gått bort.

Knut Sørensen

SPENNENDE: Knut Sørensen ved Maritime Center synes det er både interessant og spennende at det bygges båter av gamle tegninger.

Foto: Heidi Gomnæs

– Det er veldig sjelden at det bygges en kopi av en 12-meter, noe jeg synes er utrolig spennende. Her bygger de en båt med moderne løsninger, sier han.

– Hva mener du kjennetegner båtene til Anker?

– Båtene er fantastisk flotte og blant de aller raskeste. Både Anker og Bjarne Aas fra Fredrikstad var kjent for flotte linjer. Den 12-meteren som nå bygges vil nok bli rask, sier han.

Han mener det er viktig for å bevare historien at noen velger å bygge båter fra originaltegninger som aldri er satt ut i livet.

– Jeg synes det er hyggelig, og jeg får helt sikkert sett den. Vi har tett kontakt med de ulike båtmiljøene. Selv har vi en 10-meter fra Johan Anker fra 1912 som vi skal sette i gang å skifte innredning på nå, sier Sørensen.

Kjær eiendel

Den av båtene som knyttes sterkest til kongefamilien er «Sira».

Båten hentet den prestisjefylte «Kattegatpokalen» hjem til Norge i 1938. Bak prosjektet sto et spleiselag, der daværende kronprins Olav også var med.

Etter konkurransen trakk medlemmene lodd om båten og kronprins Olav vant. «Sira» forble en av Kong Olavs kjæreste eiendeler livet ut.

I 2007 var en full restaurering av båten ferdig og nå er det kong Harald som bruker den flittig.

Alt fra kjølen og opp til vannlinja ble byttet ut. Den originale treriggen ble restaurert, mens all innredning og dekksutstyr ble skiftet.

Da båten sto ferdig sa en begeistret kong Harald følgende til NRK:

– Jeg har aldri sett båten så vakker som nå. All ære til de som har gjort selve jobben.

.

Kongen, Sira Cup - juli 2008

KONGELIG: I dag er det kong Harald som seiler Sira, som Anker konstruerte i 1937, som var på vannet igjen i 2007 etter en full restaurering.

Foto: Picasa 2.7

SISTE NYTT FRA ØSTFOLD:

  • Strømmen er tilbake i Fredrikstad

    Klokken 13.53 opplyser Hafslund til NRK at alle kundene som var rammet av strømbrudd i Fredrikstad og Hvaler skal ha fått tilbake strømmen. Hafslund vet foreløpig ikke hva som førte til strømbruddet.