Kjetil Gaulen i Østfold kollektivtrafikk sier dette vil bety mye for lokaltrafikken over grensen.
- Det gjør at vi kan klare å opprettholde tilbudet ut 2007, og øker mulighetene for at vi kan beholde et lokaltilbud over grensa, sier han.
Bomstasjonene på Kambo i Moss og på Svinesund, tok til sammen inn 213 millioner kroner i fjor.
På Svinesund begynte innkrevingen på tre av fire bomstasjoner midt i juni i fjor.
Buss med EU-støtte
Etter 25 år med diskusjoner ble det endelig opprettet en grensebuss som et prøveprosjekt mellom distriktene på norsk og svensk side ved Svinesund i 2005.
Prosjektet koster 7 millioner kroner, og utgiftene deles mellom EU og den norske stat.
Fra årsskiftet 2006/2007 opphører støtten fra EU, og prosjektet skal evalueres.
Bompenger og få passasjerer
Oppslutningen om rutetrafikken over grensen har ikke vært den beste. I april i år pekte Østfolds fylkesrådmann, Atle Haga, på at hvis tilbudet skal kunne opprettholdes må offentlige myndigheter yte tilskudd.
Forholdet med avgifter i bomstasjonene har vært et viktig element for busselskapet å få avklart, og med et fritak for bomavgift er mulighetene styrket for å kunne opprettholde tilbudet.