Hopp til innhold

Bussen skal fram

Bussene i Østfoldbyene skal komme raskere fram i trafikken. Det skal skje ved bygging av flere kollektivfelt neste år.

Nattbuss
Foto: Bendiksby, Terje / SCANPIX

I sitt budsjett for neste år har Østfold fylkeskommune satt av over halvparten av veipengene på 150 millioner til å gi bussene bedre fart i byene.

- Bussene står dessverre i de samme køene som privatbilene mange steder i byene våre. Det er helt avgjørende for at folk skal gå over til å bruke bussen, at det lages egene bussfiler, sier gruppeleder for arbeiderpartiet i fylkeskommunen, Helge Kolstad.

Billigere månedskort

Prisen for månedskort på buss i hele Østfold går ned fra nyttår, fra 800 til 650 kroner. Det, kombinert med bedre framkommelighet, skal friste deg og meg til å sette bilen igjen hjemme på morran.

- Det er billig. Veldig billig. Hvis det skal monne noe på miljøet, må flere over til kollektivt , konkluderer Kolstad.

Helge Kolstad

Helge Kolstad og resten av politikerne i fylkestinget vil sørge for at bussene kommer bedre fram i østfoldbyene neste år.

Foto: Østfold fylkeskommune

En undersøkelse NRK Østfold gjorde på fylkeshuset nylig, viste imidlertid at de færreste av fylkets egne medarbeidere fant kollektivtilbudet godt nok til å brukes til og fra jobb.

Kanskje kan det bedre seg dersom de samme politikerne får fart på bussene, og det går flere busser på tvers av fylket.

- Vi skal også styrke rutetilbudet mellom indre og ytre Østfold. Det vil gjelde fra Askim og Mysen mot Sarpsborg, og fra Askim til Moss, sier Helge Kolstad.