SE OGSÅ: |
ALT OM: |
Fredag gikk Luftfartstilsynet krast ut mot Rygge Sivile Lufthavn og Forsvaret og beskyldte dem for rot og slurv.
Søkerne om sivil lufthavn på Rygge skulle ikke ha betalt gebyr og heller ikke levert inn nødvendige søknader.
Jan Robert Danielsen
Nå viser det seg at det tvert i mot er Luftfartstilsynet selv som har rotet. Søkerne har gjort det de skulle.
- Jeg reagerte ganske krast fordi jeg visste at vi hadde betalt våre gebyrer i henhold til hva vi hadde fått krav på fra tilsynet, sier daglig leder i Rygge Sivile Lufthavn, Jan Robert Danielsen.
Var betalt
I løpet av pinsehelgen fant luftfartsdirektøren ut at gebyrene de etterlyste var betalt.
- Vi fikk opplyst at vi hadde betalt gebyrene vi skulle betale 6. august 2003, for snart ett år siden, sier Danielsen.
Det andre, og vel så alvorlige ankepunktet til Luftfartstilsynet, var at det ikke var levert søknad om internasjonal godkjenning.
- De lufthavnene som skal basere seg på internasjonal luftfart skal ha godkjennelse for dette. Det har vi gjort søkerne oppmerksomme på flere ganger og så langt vi kan se har ikke en slik søknad blitt sendt ennå. Luftfartstilsynet pleier ikke kommentere enkeltsaker i pressen, men i dette tilfellet så har det vært mye negativ omtale. Det har ført til at vi har et behov for å presisere hva som er faktum i saken, sa underdirektør i Luftfartstilsynet, Morten Eek, i forrige uke.
Også feil
Men så stemte ikke det heller. Et brev fra Luftfartstilsynet til søkerne i desember i fjor, skriver tilsynet at det skal søkes om internasjonal godkjenning skal søkes om, hvis det blir gitt konsesjon. Og konsesjonen har Rygge Sivile Lufthavn og Forsvaret ventet lenge på.
- Jeg tror tilsynet har behov for å forklare den saksbehandlingen de har hatt, men jeg synes de skal forholde seg til de reelle forholdene i saken. Dessuten bør alle fakta og saksdokumenter være på bordet, sier daglig leder i Rygge Sivile Lufthavn, Jan Robert Danielsen.
Tar selvkritikk
Luftfartstilsynet beklager kritikken det kom med før helgen. Den var både feilaktig og forhastet, sier direktør ved Juridisk avdeling i Luftfartstilsynet, Sigmund Sandall.
- Når det gjelder gebyrene så hadde ikke vi registert en innbetaling som hadde funnet sted. Der legger vi oss flate og tar selvkritikk. Vi har fått de gebyrene som vi skal ha.
Internasjonal godkjenning må flyplasser ha, om de skal ha flygninger til og fra utlandet. men noen grunn til å kritisere Rygge Sivile Lufthavn og Forsvaret for ikke å ha søkt om dette ennå, var det ikke, sier Sandall.
- Vi stiller oss åpne for om en søker ønsker en internasjonal godkjenning før eller etter at en konsesjonsbehandling har funnet sted, så vi tar også selvkritikk der, sier Sandall.