Byggingen av Spikerbukta bru i Sarpsborg blir trolig 57 prosent dyrere enn først beregnet. I utgangspunktet skulle brua koste 29 millioner kroner. Nå ser det ut til at den vil koste Østfold fylkeskommune 46 millioner kroner.
– Jeg synes det her er mye penger. Vi har jo fra tid til annen overskridelser og dette er penger som vi egentlig skulle brukt på andre prosjekter, blant annet bygging av gang- og sykkelveier, sier leder i samferdselskomiteen i fylkeskommunen, Olav Moe.
Halvt år forsinket
Spikerbukta bru går over en liten bukt av Glomma i Sarpsborg. Firmaet Implenia fikk oppdraget med å bygge den nye brua og arbeidene startet i mai 2013.
Det var beregnet at den skulle være ferdig i mai året etter, men ble først åpnet i november 2014.
Nå, et år senere, er det fortsatt diskusjon om regningen for brua.
Byggefirmaet Implenia mener at forsinkelsen og prisøkningen kom på grunn av unøyaktige anbudsdokumenter fra Statens vegvesen. Forsinkelsene er blant annet knyttet til siktforholdene og vannstanden i Glomma. Dette mener firmaet er for dårlig beskrevet i anbudsdokumentene.
- Les også:
Kan bli enige om sluttsum
– Diskusjonene har gått mellom entreprenør og Statens vegvesen om hvor tydelig og god beskrivelsen av forholdene var. Nå er vi der at det ser ut som vi kan bli enige om en sluttsum for oppdraget. Så får vi vurdere det for neste prosjekteringsoppdrag at vi får med oss presise beskrivelser av situasjonen, sier Tore Veum, prosjektleder i Statens vegvesen for prosjekter i Nedre Glomma-regionen.
Politikerne i fylkeskommunen får saken på sitt bord. De må ta stilling til om de vil gå til retten eller godta regningen. Fylkesrådmannen mener de bør godta tilbudet fra entreprenøren.
Statens vegvesen har ansvar for utbyggingsprosjekter på vegne av Østfold fylkeskommune. Budsjettoverskridelser havner dermed hos fylkeskommunen.
Forsiktig med kritikken
Olav Moe er forsiktig med å kritisere anbudsarbeidet til Statens vegvesen, selv om prisen på brua har økt med 57 prosent siden det første anslaget.
– Det er ikke lett for meg å gå inn på det faglige her. Det kan godt hende det er vanskelig å lage anbudsdokumenter for et sånt prosjekt. Når det er sagt så må jeg som politisk ansvarlig for fylkesveiene, forvente at de har den kompetansen og tar de hensynene som er nødvendig i sånne prosjekter, avslutter han.