Hopp til innhold

Bryggeboom gir marked for ny næring

Det er langt fra hjemmebrent, og sprer seg som ild i tørt gress. Nå skal «alle» brygge eget øl.

Hjemmebryggerboom

Erik Appelgren brygger sitt eget øl under det ikke-kommersielle øl-merket «To tørste guttær». Her kjøper han det han trenger av Morten Krogh for å brygge en Ipa.

Foto: Lotte Olsen / NRK

Det er søndag formiddag, og en ivrig kunde har fått butikkinnehaveren til å åpne butikken en halv time tidligere så han skulle rekke å handle i dag. På handlelista står det blant annet 13 kilo malt.

Billigere og bedre?

Hjemmebryggerboom

Morten Krogh på Ølgaarden måtte åpne butikken tidligere denne søndagen fordi en ivrig kunde måtte rekke å kjøpe malt.

Foto: Lotte Olsen / NRK

– Jeg skal brygge en Ipa, og trengte litt utstyr og noen ingredienser, sier Erik Appelgren fra Fredrikstad. Han og en kompis har brygga øl hjemme i et drøyt år, og han sier ølet deres er minst like bra eller bedre enn det man kjøper i butikk. Og billigere.

– Jeg kan brygge en halvliter øl for fem-seks kroner, så ja, det er mye billigere enn å kjøpe.

Men det er nok like mye prosessen, og muligheten til å bestemme sjøl som gjør at interessen for hjemmebrygging har skutt i været, tror øl-entusiastene selv. De siste to månedene har folk nærmest valfartet til de de gamle lokalene til Vinmonopolet i Gamlebyen i Fredrikstad hvor Ølgaarden har startet utsalg av både bryggerutstyr og øl.

Les også: – En hobby ute av kontroll

– Vanvittig interesse

Hjemmebryggerboom

Det ser nærmest ut som laboratorieutstyr, utstyret man trenger for å brygge øl.

Foto: Lotte Olsen / NRK

– Det er en kjempestor øl-interesse nå, som har vokst og vokst de siste fire-fem årene. Øl sidestilles mer og mer med vin til mat, og da åpner det seg opp et marked for spesialbutikker som oss. Det forteller Morten Krog som er medeier og daglig leder på Ølgaarden i Gamlebyen i Fredrikstad.

Krogh forteller om et vanvittig trykk på besøk og hendvendelser, og at de har masse folk innom. Og det er blant annet avdelinga deres for hjemmebryggere som trekker folk.

I utstillinga hans ser det næmest ut som litt røft laboratorieutstyr: Svære glasskolber, bryggekjeler, og utstyr til å måle både det ene og det andre.

– Vi var aldri i tvil om at det var et marked for dette. Et stort marked! Men at vi skulle få så mye kunder og så stor trafikk, det hadde vi ikke trodd, sier Krogh.

Les også: Øl er ikke bare pils

Omsatte for tjue tusen i timen

Hjemmebryggerboom

Kasse på kasse med malt til ivrige hjemmebryggere. Snart skal de også starte eget brygger i lokalene.

Foto: Lotte Olsen / NRK

Han har ikke kundetall han kan oppgi, men på åpningsdagen omsatte for de for 20 000 i timen. Den omsetninga har ikke holdt seg, men de er veldig fornøyde

På vei ut døra med 13 kilo malt sier hjemmebrygger Erik Appelgren at tilgjengeligheten nå gjør det lettere å komme i gang.

– Det er bedre utstyr å få kjøpt, det finnes masse litteratur, og når det er så mange som driver med det er det lett å snakke med andre om deres erfaringer om det.

Men har du jentevenner som driver med ølbrygging også?

– Nei. Men jeg har jentevenner som er glad i godt øl da, smiler han.