Ordene tilhører Sylvain Kipré som er på vei fra Finland til Oslo. Problemet hans er at like ved svenskegrensa på Ørje i Østfold gjennomfører Statens vegvesen storkontroll av tunge kjøretøy.
Åtte mann sjekker alt fra sikring av last, lys, vekt og det som kanskje er det viktigste punktet for sesongen; dekk.
– Det å luke ut de som utgjør en fare for trafikken er målet, sier kontrolleder i vegvesenet, John Reidar Westby.
LES OGSÅ:
Bom fast med leiebil
Sylvain Kipré og kompanjongen kommer i et kjøretøy som vegvesenet er ute etter. De vinkes inn av Westby og hans team og de ser fort at det er flere ting som ikke stemmer. Dermed må lastebilen parkeres.
– Han ryker på både dekk og kjøre/hviletid, kommenterer Westby.
Kipré er tydelig frustrert der han går hvileløst rundt bilen. Han er rådvill og litt sint.
– Jeg har leid bilen i Finland. Den er nettopp gått gjennom teknisk kontroll, og der var alt i orden, hevder han.
(Artikkelen fortsetter under bildet)
Andre krav i Finland
I Finland er kravet 1,6 millimeters mønsterdybde på vinterdekkene for tyngre kjøretøy. Fra 1. november ble det i Norge innført et krav på fem millimeter. Noe Kipré ikke var klar over, og nå må han skaffe nye dekk til bilen han har leid.
– Jeg har jo ikke penger til nye dekk. Det må jo gå an å vise litt fleksibilitet. Vi skal bare til Oslo og tilbake. Vi har returbillett med båten fra Stockholm i kveld, og det ser ikke ut som om vi rekker den. Nå blir politiet koblet inn. Er det bare rike folk som kan dra til Norge? spør han.
– Jeg føler vi blir straffet for uvitenhet. Det er ikke rettferdig, legger han til.
Og med politiet på plass gjentar Kipré sin uskyld overfor lovens håndhever som overtar saken fra vegvesenet. Etter et avhør og en ekstra titt på bilen pakker politiet sammen og gjør seg klar for avreise.
– Da slippes de fri? spør vi.
– Nei, ikke ennå. Det blir vel et forelegg. Må bare ned til juristen først, svares det kjapt.
LES OGSÅ:
– Turistene lider
Utenlandsk tungtrafikk på norske vinterveier er et gjentagende problem i landet og så fort det blir glatt, så blir det kaos på veiene på grunn av tungtrafikken.
Nylig skrev NRK.no om et estisk vogntog som kjørte seg fast på E6 i Nordland. Vogntoget sto fast i tre dager og det ble kaos da en bergingsbil fra Estland ankom stedet for å fjerne vogntoget.
Kipré sier han skjønner myndighetene må reagere for å få bukt med problemet, men han forstår ikke at det bør gå ut over ham.
– Jeg skjønner at de store tunge vogntogene må ha gode nok dekk, men jeg har leid en lastebil i god tro. Jeg skal til Oslo og tilbake. Det må gå an å vise litt fleksibilitet. Dette går ut over turister – akkurat som med meg, sier han.
– Men turister kommer vel sjelden i lastebiler?
– He, he, nei. De gjør jo ikke det. Men det må da være litt forskjell på yrkestrafikken og på oss som bare skal inn og hente noe, avslutter han.
(Artikkelen fortsetter under bildet)
Ønsker reglene velkomne
Mens Kipré er frustrert over å ikke få kjøre videre, er det flere andre på plassen som er blitt stoppet og har fått påpekt mangler som må utbedres.
En svensk sjåfør blir tatt med et bakdekk som er nedslitt.
– Det som er ergerlig er at jeg har seks nye dekk liggende i garasjen. Jeg rakk bare ikke å skifte dem i går. Men jeg synes det er bra at det er blitt strengere her i Norge, så dette har jeg ikke noe problem med, sier føreren som ikke ønsker å oppgi navnet sitt.
NRK pratet med flere sjåfører som ble stanset, men språkproblemer gjorde sitt til at de ikke var interesserte i å prate.
– For oss er det viktig å få sjåførene til å forstå at vi er her for dem. De som kjører mye fast i Norge forstår godt hvorfor vi sjekker bilene, men det er også de som ikke forstår, forteller kontrolleder Westby.
Han tror det nye regelverket som er innført kommer til å utgjøre en forskjell når snøen laver ned på norske vinterveier.
– Nå har vi et klarere mandat og kan luke ut flere ved grensene. Forhåpentligvis så gir det utslag senere, sier han.
SE VIDEO: – Westby om kontrollen
Norges nest største
Tidligere var grenseovergangen på Ørje en overgang lastebilsjåfører foretrakk på grunn av lite kontroller.
– Nå har vi intensivert kontrollene og det er ikke lenger noen fordel å kjøre her. Vi har merket det ved at det har blitt verre ved Svinesund, sier Westby.
Til tross for hyppigere kontroller, så har overgangen på Ørje blitt Norges nest største og det passerer om lag 1.200 tunge kjøretøyer i døgnet. Ved Svinesund passerer det dobbelt så mange.
Denne uken har Statens vegvesen gjennomført store kontroller ved Svinesund, Ørje, Magnormoen, Østby og Tharalrud.
På Ørje ble det kontrollert 72 kjøretøy hvorav fire ikke hadde dokumenter i orden og fem hadde dårlige dekk. Totalt ble det reagert mot 39 kjøretløy grunnet flere andre feil. Av disse forskjellige overtredelsene var 5 så alvorlige at fører ble anmeldt til politiet.
Totalt på de forskjellige kontrollstedene ble 983 kjøretøy sjekket, men drøyt kjøretøy 2.000 var innom kontrollplassene.
– Vi må ha respekt for lovverket. Vi må kjøre sikkert både med tanke på andre og oss selv, sier Sandris Strodz fra Latvia.
Han lastet på en konteiner med stearinlys i Göteborg og er nå en av førerne som står fast på kontrollposten i Ørje. Ikke på grunn av dårlige dekk, men på grunn av mangel på et dokument.
– Dette koster meg 500 kroner. Det er mye penger for meg, men jeg respekterer det, gjentar han.
– Hva synes du om at gutta her stopper og kontrollerer deg og dine kollegaer?
– De gjør sin jobb og jeg gjør min jobb. Det er helt greit. Jeg forsøker å kjøre etter reglene. Det er viktig. Dessverre er det også mange som velger å ikke gjøre det. Det er noe jeg rett og slett hater, sier han.