Hopp til innhold

Brutalt møte med nye norske dekkregler

– Er det kun rike mennesker som kan dra til Norge, spør en frustrert lastebilsjåfør som må kjøpe nye dekk etter å ha blitt stoppet i kontroll ved grensa til Norge.

Kontroll

Sylvain Kipré ble politianmeldt etter at lastebilen hans ble kontrollert av Statens vegvesen. – Vi blir straffet for uvitenhet, mener han.

Foto: Espen Torgersen / NRK

Kontroll på Ørje

Alle vogntog som kom til landet via grenseovergangen på Ørje måtte veies og sjekkes før de kunne kjøre videre.

Foto: Espen Torgersen / NRK

Ordene tilhører Sylvain Kipré som er på vei fra Finland til Oslo. Problemet hans er at like ved svenskegrensa på Ørje i Østfold gjennomfører Statens vegvesen storkontroll av tunge kjøretøy.

Åtte mann sjekker alt fra sikring av last, lys, vekt og det som kanskje er det viktigste punktet for sesongen; dekk.

– Det å luke ut de som utgjør en fare for trafikken er målet, sier kontrolleder i vegvesenet, John Reidar Westby.

LES OGSÅ:

Bom fast med leiebil

Sylvain Kipré og kompanjongen kommer i et kjøretøy som vegvesenet er ute etter. De vinkes inn av Westby og hans team og de ser fort at det er flere ting som ikke stemmer. Dermed må lastebilen parkeres.

– Han ryker på både dekk og kjøre/hviletid, kommenterer Westby.

Kipré er tydelig frustrert der han går hvileløst rundt bilen. Han er rådvill og litt sint.

– Jeg har leid bilen i Finland. Den er nettopp gått gjennom teknisk kontroll, og der var alt i orden, hevder han.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Kontroll

Kiprés dekk er godt nok for finske veier, men i Norge er de ulovlige å bruke på vinterstid.

Foto: Espen Torgersen / NRK

Andre krav i Finland

I Finland er kravet 1,6 millimeters mønsterdybde på vinterdekkene for tyngre kjøretøy. Fra 1. november ble det i Norge innført et krav på fem millimeter. Noe Kipré ikke var klar over, og nå må han skaffe nye dekk til bilen han har leid.

– Jeg har jo ikke penger til nye dekk. Det må jo gå an å vise litt fleksibilitet. Vi skal bare til Oslo og tilbake. Vi har returbillett med båten fra Stockholm i kveld, og det ser ikke ut som om vi rekker den. Nå blir politiet koblet inn. Er det bare rike folk som kan dra til Norge? spør han.

Kontroll

Sylvain Kipré og kompanjongen i samtale med norsk politi.

Foto: Espen Torgersen / NRK

- Jeg har leid bilen i Finland. Den er nettopp gått gjennom teknisk kontroll, og der var alt i orden.

Sylvain Kipré

– Jeg føler vi blir straffet for uvitenhet. Det er ikke rettferdig, legger han til.

Og med politiet på plass gjentar Kipré sin uskyld overfor lovens håndhever som overtar saken fra vegvesenet. Etter et avhør og en ekstra titt på bilen pakker politiet sammen og gjør seg klar for avreise.

– Da slippes de fri? spør vi.

– Nei, ikke ennå. Det blir vel et forelegg. Må bare ned til juristen først, svares det kjapt.

LES OGSÅ:

– Turistene lider

Estisk vogntog fast på E6 nord for Mosjøen

De nye dekkreglene er kommet for å unngå situasjoner som dette. Her må Helgeland bilberging overta arbeidet med å dra ut det estiske vogntoget.

Foto: Eskil Heide
Vogntog på Ørje

Rundt 100 vogntog blir kontrollert i løpet av et skift ved kontrollstasjonen. Flere fikk gebyrer eller pålegg om å utbedre feil.

Foto: Espen Torgersen / NRK

Utenlandsk tungtrafikk på norske vinterveier er et gjentagende problem i landet og så fort det blir glatt, så blir det kaos på veiene på grunn av tungtrafikken.

Nylig skrev NRK.no om et estisk vogntog som kjørte seg fast på E6 i Nordland. Vogntoget sto fast i tre dager og det ble kaos da en bergingsbil fra Estland ankom stedet for å fjerne vogntoget.

Kipré sier han skjønner myndighetene må reagere for å få bukt med problemet, men han forstår ikke at det bør gå ut over ham.

– Jeg skjønner at de store tunge vogntogene må ha gode nok dekk, men jeg har leid en lastebil i god tro. Jeg skal til Oslo og tilbake. Det må gå an å vise litt fleksibilitet. Dette går ut over turister – akkurat som med meg, sier han.

– Men turister kommer vel sjelden i lastebiler?

– He, he, nei. De gjør jo ikke det. Men det må da være litt forskjell på yrkestrafikken og på oss som bare skal inn og hente noe, avslutter han.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Kontroll

Kontrolleder i Statens vegvesen, John Reidar Westby, venter på et vogntog som skal opp på vekta.

Foto: Espen Torgersen / NRK

Ønsker reglene velkomne

Mens Kipré er frustrert over å ikke få kjøre videre, er det flere andre på plassen som er blitt stoppet og har fått påpekt mangler som må utbedres.

En svensk sjåfør blir tatt med et bakdekk som er nedslitt.

– Det som er ergerlig er at jeg har seks nye dekk liggende i garasjen. Jeg rakk bare ikke å skifte dem i går. Men jeg synes det er bra at det er blitt strengere her i Norge, så dette har jeg ikke noe problem med, sier føreren som ikke ønsker å oppgi navnet sitt.

NRK pratet med flere sjåfører som ble stanset, men språkproblemer gjorde sitt til at de ikke var interesserte i å prate.

– For oss er det viktig å få sjåførene til å forstå at vi er her for dem. De som kjører mye fast i Norge forstår godt hvorfor vi sjekker bilene, men det er også de som ikke forstår, forteller kontrolleder Westby.

Han tror det nye regelverket som er innført kommer til å utgjøre en forskjell når snøen laver ned på norske vinterveier.

– Nå har vi et klarere mandat og kan luke ut flere ved grensene. Forhåpentligvis så gir det utslag senere, sier han.

SE VIDEO: – Westby om kontrollen

Like ved svenskegrensa utenfor Ørje i Østfold gjennomfører Statens vegvesen storkontroll av tunge kjøretøy.

John Reidar Westbye forklarer intensjonene med massive kontroller ved grenseovergangene.

Norges nest største

Tidligere var grenseovergangen på Ørje en overgang lastebilsjåfører foretrakk på grunn av lite kontroller.

– Nå har vi intensivert kontrollene og det er ikke lenger noen fordel å kjøre her. Vi har merket det ved at det har blitt verre ved Svinesund, sier Westby.

Til tross for hyppigere kontroller, så har overgangen på Ørje blitt Norges nest største og det passerer om lag 1.200 tunge kjøretøyer i døgnet. Ved Svinesund passerer det dobbelt så mange.

Denne uken har Statens vegvesen gjennomført store kontroller ved Svinesund, Ørje, Magnormoen, Østby og Tharalrud.

På Ørje ble det kontrollert 72 kjøretøy hvorav fire ikke hadde dokumenter i orden og fem hadde dårlige dekk. Totalt ble det reagert mot 39 kjøretløy grunnet flere andre feil. Av disse forskjellige overtredelsene var 5 så alvorlige at fører ble anmeldt til politiet.

Totalt på de forskjellige kontrollstedene ble 983 kjøretøy sjekket, men drøyt kjøretøy 2.000 var innom kontrollplassene.

Resultatene fra Ørje og Svinesund

Dekk/kjetting

407 kontrollerte. 56 med skriftlig mangler, 51 bruksforbud. 3 rapporter.

Teknisk

62 med skriftlig mangler, 22 bruksforbud, 13 rapporter

Begjæring/avgifter

13

Sikring i last

291 kontrollert, 31 med skriftlig mangler, 27 bruksforbud, 2 rapporter, 2 anmeldelse)

Vektkontroller

795 kontrollert, 21 skriftlig mangler, 21 bruksforbud

Kjøre og hviletid

489 førerdøgn, 34 førere, digitale 24, analoge 10, 13 førere med ureg., 5 rapporter, 2 anmeldelse

Resultater for Magnor og Østby

Antall feil og mangler 

183. 134 mangler for dekk og kjetting 

Bruksforbud

 88. 9 anmeldt i forbindelse med bruksforbud

– Vi må ha respekt for lovverket. Vi må kjøre sikkert både med tanke på andre og oss selv, sier Sandris Strodz fra Latvia.

Han lastet på en konteiner med stearinlys i Göteborg og er nå en av førerne som står fast på kontrollposten i Ørje. Ikke på grunn av dårlige dekk, men på grunn av mangel på et dokument.

– Dette koster meg 500 kroner. Det er mye penger for meg, men jeg respekterer det, gjentar han.

– Hva synes du om at gutta her stopper og kontrollerer deg og dine kollegaer?

– De gjør sin jobb og jeg gjør min jobb. Det er helt greit. Jeg forsøker å kjøre etter reglene. Det er viktig. Dessverre er det også mange som velger å ikke gjøre det. Det er noe jeg rett og slett hater, sier han.