Hopp til innhold

– Nulltoleranse på tekniske feil

Flyselskapet Danish Air Transport har hatt fire tekniske feil på tre måneder.

DAT-fly

Et fly fra DAT måtte i dag snu og lande på Rygge, etter at brannalarmen gikk i flyet.

Foto: DAT

Det danske flyselskapet Danish Air Transport (DAT) har opplevd flere problemer med sine fly, etter at de tok over for Norwegian på Rygge i januar.

Siden starten har selskapet hatt fem hendelser som har fått konsekvenser for trafikken. Tre av dem denne uken, og fire av dem av teknisk art.

I dag gikk alarmen på et av deres fly, straks etter avgangen til Stavanger klokken 07.50. Flyet måtte snu og lande på Rygge, skriver Moss Avis.

– Like etter at flyet hadde kommet i luften fikk besetningen en melding som indikerte brann på flyets toalett. Meldingen ble undersøkt, men man fant ikke noe røyk eller brann. Vi valgte derfor å returnere til Rygge, sier operasjonsleder Peter Nilsen i DAT til NRK.no.

Var allerede forsinket

Nå skal flyselskapets teknikere undersøke flyet for å finne feilen.

– Passasjerene ble informert av vår besetning både på flyet og i terminalen. Vi skaffet et annet fly som fraktet passasjerene til Stavanger.

Tidspunktet for avgangen var i utgangspunktet klokken 06.50, men DAT-flyet var allerede en time forsinket da flygningen ble avbrutt av alarmen.

Det føyer seg inn i rekken av problemer som selskapet har opplevd etter at de startet opp på flyplassen i Østfold.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

DAT-fly måtte nødlande

Her kontrollerer en ansatt nesehjulet til flyet som måtte nødlande på Rygge i februar.

Foto: Magnus Brenna-Lund / NRK

– Vi må la sikkerheten komme først

Allerede på åpningsdagen, da selskapet og deres fly ble presentert for publikum, ble flyet til Trondheim utsatt i over tre timer på grunn av tekniske problemer

Mandag denne uken fikk DAT et problem med et reservestrømsystem på et av propellflyene som skulle til Trondheim.

Det førte til store forsinkelser og ett fly satt ut av spill det meste av dagen.

– Belysningen som aktiveres hvis det blir foretatt en nødlanding var defekt, og måtte byttes ut, sier Nilsen.

I går var det maskinen til Stavanger som ikke kom i lufta. Ifølge Rygge sivile lufthavn var det delvis på grunn av mannskapsmangler og hviletidsbestemmelser.

– Problemene var relatert til været i området, og været er det ikke noe vi kan gjøre noe med. Vi fikk ikke inn mannskaper som kunne erstatte de som hadde krav på hvile. Vi må la sikkerheten komme først, og vi flyr ikke hvis vi ikke er helt sikre på våre fly.

Selskapet har nulltoleranse

Jesper Rungholm President CEO

Jesper Rungholm i DAT, sier at selskapet har nulltoleranse for tekniske problemer.

Den mest alvorlige hendelsen kom i midten av februar, da flyet fra Bergen måtte sirkle over Rygge i én time. Årsaken var isdannelse rundt nesehjulet.

Det ble slått full alarm på Moss lufthavn Rygge og 17 ambulanser, tre brannbiler, flere politipatruljer og en luftambulanse rykket ut til flyplassen.

Les også: – Det var ingen tilløp til panikk

Er DAT et selskap som sliter med mange problemer?

– Vi sørger for at våre fly er vedlikeholdt etter alle forskrifter. Hendelsene vi har hatt de siste dagene, viser at vi tar problemene på alvor. Hvis det er noen indikasjoner på at det er noe feil med våre fly, så fikser vi problemet før vi sender flyet i lufta. Men det er selvfølgelig uheldig at vi får problemer, sier Nilsen.

Direktør for DAT, Jesper Rungholm skrev i en epost til NRK i går at det ikke er uvanlig med tre slike hendelser på tre måneder, og at de har nulltoleranse på tekniske feil.