Hopp til innhold

Bompenge-økningen er avvist

Det siste Stortinget gjorde før sommerferien var å sende forslaget til endrede bompenge-rabatter på E6 og E18 i Østfold tilbake til departementet.

Ny bomstasjon E18

Det er helautomatiske bomstasjoner på europaveiene i Østfold.

Foto: Tomas Berger / NRK

– Det er svært gledelig at Østfold-politikerne nå har nådd fram. Uten dagens vedtak i Stortinget ville rabattordningene blitt dårligere og dyrere for pendlerne, sier Olav Moe, fylkesleder i Østfold KrF og leder av fylkets samferdsels-, miljø- og klimakomité i en pressemelding.

Olav Moe

Olav Moe.

Foto: Heidi Gomnæs/NRK

Moe sier de fryktet det verste, men er glad for at nasjonale politikere nå rydder opp slik at pendlerne kan ha gode rabatter på bompasseringene. Han betegner dette som en gledens dag for pendlerne i Østfold.

Opptil 66 prosent økning

– Som følge av et EU-direktiv kunne de som har 50 prosent rabatt i dag kunne få et prishopp på hele 66 prosent, fra kr 11,50 til 18,90 per passering. Nå er prishoppet avlyst og de gunstige rabattordningene kan bestå, slår Moe fast.

FrP-representanene fra Østfold, Erlend Wiborg og Ulf Leirstein peker på at det var den forrige regjeringen som vedtok at store deler av den rabatten ved bruk av bombrikke på E6 og E18 skulle falle bort. De benytter anledningen til å love at de skal fortsette kampen mot bompenger.

10.000 kroner i året

Erlend Wiborg

Erlend Wiborg.

Foto: Kjell-Olav Nordberg

– Den prisøkningen som var planlagt fra 1. juli ville bety utgifter på 10.000 kroner mer i året for en pendler på E6 i Østfold som kjører hver dag, konstaterer Erlend Wiborg.

Han peker på at mange mennesker er avhengig av bil til og fra jobb, kanskje også får kjøring av barn til barnehage og skole i tillegg. Derfor mener han at bompenger slår ekstra usosialt ut.