SE OGSÅ: |
ALT OM: |
12 bomstasjoner strategisk plassert ved infartsveiene til Fredrikstad skal gi kommunen 3,5 milliarder til nødvendig utbedring av veinettet i kommunen.
Det kan bli en realitet om noen år, hvis politikerne i Fredrikstad går inn for å følge rådmannens innstilling til formannskapet.
Eneste løsning
- Vi er i en veldig tidlig fase enda, men jeg tror ikke det er noen vei utenom bompenger hvis veinettet skal bli bedre i Fredrikstad. Det er vanskelig å se for seg en løsning av trafikkproblemet uten, men det er jo politikerne som avgjør. Jeg vet ikke om noen investorer som vil ordne dette på en annen måte hvertfal, sier plan og miljøsjef i Fredrikstad kommune, Tor Anders Olsen.
Forberedelsen er i en tidlig fase og det vil minst ta fire år før det kan bli snakk om bompengering rundt Fredrikstad. Et av forslagene er bomstasjoner på balnt annet på Seutbroa, Fredrikstadbroa, Kråkerøybroene, i Veumveien, Råbekken, Markalinjen, Årum og Skjærviken.
- Bomstasjonen bør plasseres slik at belastningen blir fordelt mest mulig, samt se på de miljømessige konsekvensene, sier Olsen.
Rundt ti kroner
Prosjektet er ventet å gi inntekter på mellom tre og tre og en halv milliard kroner.
- Med rabattordninger så vil nok en passering komme på litt under ti kroner, sier Olsen.
Hvis det blir noe av planene er det kommunestyret og siden Stortinget som må godkjenne prosjektet.