Hopp til innhold

«Sinnssykt gøy» med suksess for «Bølgen»

Filmprodusent Are Heidenstrøm fra Fredrikstad betegner suksessen med katastrofefilmen som «sinnssykt gøy». Nå er filmen forhåndssolgt til over hundre land.

Bølgen

Produsent Are Heidenstrøm forteller at reaksjonene etter premieren på «Bølgen» er mer enn han våget å drømme om.

Foto: Nordisk Film Distribusjon AS

Femmerne og sekserne har trillet inn for katastrofefilmen «Bølgen». Den har fått voldsom oppmerksomhet, og også kritikk for å skape frykt blant dem som bor på utsatte steder.

– Vi hadde håpet og trodd at vi hadde laget en stor film, men den responsen og de tallene som kom i helgen, det kunne jeg ikke drømt om. Det er helt sinnssykt gøy, sier Are Heidenstrøm til NRK Østfold.

En gammel ide

– Du er produsent for denne filmen, fra «Fantefilm». Hvordan fikk dere ideen?

– Ideen var det en produsentkollega i «Fantefilm» som kom med for ganske mange år siden. Han hadde lest en reportasje i VG om dette fjellet og denne sprekken som utvider seg med noen centimeter i året. På et eller annet tidspunkt vil hele fjellsiden rase og skape en tsunami, en bølge, som går innover i fjordene i Geiranger. Det var det som var utgangspunktet. Men da var ikke teknologien kommet så langt, i hvert fall ikke i Norge, til at vi våget å ta sjansen.

– Hvorfor lagde man denne filmen? Er det bare for å skape spenning og dramatikk, eller er det for å vise noe som faktisk kan skje?

– Det er en blanding. Vi leter jo hele tiden etter prosjekter som vi tror det kan være interessant for publikum å se. Her hadde vi en tematikk, et historisk bakteppe med tidligere ras og vi har den konkrete fjellsprekken. Interessen for tematikken følte vi at lå der i befolkningen. Så må man jo arbeide med spenningen og dramatikken for å få en troverdig og interessant historie, sier produsenten.

Mulig å matche Hollywood

– Vi har en del gode eksempler i det siste med «Trolljegerne», «Max Manus», «Gåten Ragnarok» og «Kon Tiki», en del filmer som har vist at det er mulig å matche Hollywood når det gjelder spesialeffekter og teknologi. Vi har brukt de beste menneskene i hele Skandinavia som har arbeidet for å få til den bølgen så realistisk som mulig, sier Heidenstrøm.

– Nå er filmen forhåndssolgt til 100 land. Hva betyr det?

– Det er økonomisk hyggelig. Det betyr også at utlandet er begeistret for det vi har laget. Den er også tatt ut til den prestisjetunge filmfestivalen i Toronto. Det viser at skandinaviske filmer nå er på et nivå som blir lagt merke til i utlandet.

– Internasjonal premiere på filmfestivalen i Toronto, hvor viktig er det?

– Der er alle de internasjonale kjøperne. Det blir første gang vi viser den endelige filmen utenfor Norge.

Fra premieren på «Bølgen».

F.v.: Manusforfatterne Harald Rosenløw og John Kåre Raake, produsent Martin Sundland, skuespiller Ane Dahl Torp, produsent Are Heidenstrøm, skuespiller Edith Haagenrud, regissør Roar Uthaug og skuespiller Jonas Hoff Oftebro på den røde løper ved premiere på filmen ' Bølgen ' på Colosseum, fredag.

Foto: Roald, Berit / NTB scanpix