Femmerne og sekserne har trillet inn for katastrofefilmen «Bølgen». Den har fått voldsom oppmerksomhet, og også kritikk for å skape frykt blant dem som bor på utsatte steder.
– Vi hadde håpet og trodd at vi hadde laget en stor film, men den responsen og de tallene som kom i helgen, det kunne jeg ikke drømt om. Det er helt sinnssykt gøy, sier Are Heidenstrøm til NRK Østfold.
En gammel ide
– Du er produsent for denne filmen, fra «Fantefilm». Hvordan fikk dere ideen?
– Ideen var det en produsentkollega i «Fantefilm» som kom med for ganske mange år siden. Han hadde lest en reportasje i VG om dette fjellet og denne sprekken som utvider seg med noen centimeter i året. På et eller annet tidspunkt vil hele fjellsiden rase og skape en tsunami, en bølge, som går innover i fjordene i Geiranger. Det var det som var utgangspunktet. Men da var ikke teknologien kommet så langt, i hvert fall ikke i Norge, til at vi våget å ta sjansen.
– Hvorfor lagde man denne filmen? Er det bare for å skape spenning og dramatikk, eller er det for å vise noe som faktisk kan skje?
– Det er en blanding. Vi leter jo hele tiden etter prosjekter som vi tror det kan være interessant for publikum å se. Her hadde vi en tematikk, et historisk bakteppe med tidligere ras og vi har den konkrete fjellsprekken. Interessen for tematikken følte vi at lå der i befolkningen. Så må man jo arbeide med spenningen og dramatikken for å få en troverdig og interessant historie, sier produsenten.
Mulig å matche Hollywood
– Vi har en del gode eksempler i det siste med «Trolljegerne», «Max Manus», «Gåten Ragnarok» og «Kon Tiki», en del filmer som har vist at det er mulig å matche Hollywood når det gjelder spesialeffekter og teknologi. Vi har brukt de beste menneskene i hele Skandinavia som har arbeidet for å få til den bølgen så realistisk som mulig, sier Heidenstrøm.
– Nå er filmen forhåndssolgt til 100 land. Hva betyr det?
– Det er økonomisk hyggelig. Det betyr også at utlandet er begeistret for det vi har laget. Den er også tatt ut til den prestisjetunge filmfestivalen i Toronto. Det viser at skandinaviske filmer nå er på et nivå som blir lagt merke til i utlandet.
– Internasjonal premiere på filmfestivalen i Toronto, hvor viktig er det?
– Der er alle de internasjonale kjøperne. Det blir første gang vi viser den endelige filmen utenfor Norge.