Hopp til innhold

Bokhøsten i Østfold: – Oppsiktsvekkende

Det har rent inn med både priser og hederlig omtale til forfattere fra Østfold den siste tiden.

Bøker fra østfoldforfattere

En rekke bøker fra Østfold-forfattere har fått gode kritikker de siste ukene og månedene.

Den viktigste boken i 13 norske forfatteres liv

– Vi i P2 sitter akkurat nå og nominerer bøker til P2-lytternes romanpris, sier Anne Cathrine Straume.

– Der prøver vi å finne de aller beste norske romanene som er skrevet i år. Vi har en liste på 12 som skal ned til seks. Og på den står det to østfoldbøker: Det er Monica Isakstuens «Vær snill med dyrene» og så er det Johan Haugerud fra Mysens roman «Enkle atonale stykker for barn».

– Det er oppsiktsvekkende mange gode bøker som kommer fra Østfold-forfattere i høst, ikke minst Monica Isakstuens roman som vant kanskje den mest anerkjente litteraturprisen, Brageprisen i går.

Les mer om: Åsne Seierstad tildelt Brageprisen

Noen eksempler på godt mottatte bøker fra Østfold så langt i år:

  • «Vær snill med dyrene», Monica Isakstuen. Vinner av årets Bragepris
  • «Snart sover du», Haddy N'jie og Lisa Aisato. Vant Teskjekjerringprisen, en av tre hederspriser som deles ut årlig
  • «ord/kjøtt: Norsk scenedramatikk 1890–2000», Ivo de Figueiredo. Vinner av Språkprisen 2016. Har i år også gitt ut «En fremmed ved mitt bord (Familiefortelling)»
  • «Lykkejegeren», Jan-Erik Fjell. Krimforfatteren fra Fredrikstad har blitt nominert til Bokhandlerprisen 2016
  • «En sjøens helt, 5. bind: Brennende skip kom i oktober», Jon Michelet fra Larkollen har toppet salgslister med bøkene sine siden han startet på serien
  • «Liten kokebok», Agnar Lirhus fra Moss. Romanen ble gitt ut i september, og har fått strålende kritikker
  • «Liten fugl. Første bok – roman», Lars Ramslie 2015. Ramslie bor i Tønsberg, men har vokst opp på Øreåsen utenfor Moss

Det lokale blir universelt

Straume sier det langt fra er noen ulempe å skrive ut fra et lokalt perspektiv.

– Litteraturen skal være for alle, men det er noe med at jo mer personlig du blir, jo mer lokalt du går inn i stoffet ditt, jo mer universelt og allment kan det bli

– Du blir detaljert, du henter fram en følelse fra din egen omgangskrets og dine egne opplevelser og erfaringer. Og da blir litteraturen gjenkjennelig for dem som bor i området, og den kan nå andre. Amerikansk litteratur, kanadisk litteratur og for den del filippinsk litteratur kan jo slå an i Norge.

Ett eksempel fra Østfold som er naturlig å nevne for Straume er «Dammyr» av Victoria Kielland.

– Hun er ung og har ikke skrevet så mye før. Hun er fra Fredrikstad og skriver fra byen. Boken forbinder både det fysiske landskapet og noe veldig kroppslig. Det er en veldig sanselig roman.

Trekker fram ungt talent

«Dammyr» tar utgangspunkt i Østfolds geografiske historie og går så inn i en 14 år gammel jente som oppdager seksualiteten. Og samtidig er det en beskrivelse av faktiske drap og kriminalsaker begått i Østfold de siste 30–40 årene. Saker som vi kjenner igjen fra nyhetene.

– Alt dette blandes i en stor flyt og flom som gjør at dette blir en veldig spennende og eksperimentell roman som både henger fast i Østfold og som blir almen fordi man kan kjenne seg igjen i denne eksistensielle søken etter å være et menneske i verden.