Østfold fylkeskommune og Hvaler-ordføreren tok til orde for å sette ned fartsgrensen fra 80 til 60. Tanken var at de dermed kunne bygge en sykkelsti nærmere veien og spare penger.
– Jeg skjønner ikke hvorfor vi ikke skulle kunne ha 60 kilometer i timen, siden fylkesvei 108 ender opp i en rundkjøring på Skjærhalden, sier Hvaler-ordfører Eivind Normann Borge.
Sikkerhet og spare penger
Ideen var at med lavere fart vil det være lettere å få lov til å bygge en enklere gang- og sykkelsti nær veien – og dermed spare penger.
Men i et brev sier Samferdselsdepartementet at det ikke er aktuell politikk.
– Det hadde jo vært mer fleksibelt med tanke på hvor nærme du kan legge gang- og sykkelvei mot bilveien, for å fremdeles ha en relativt sikker gang- og sykkelvei, det sier leder av samferdselskomiteen i Østfold fylkeskommune, Olav Moe.
Men Samferdselsdepartementet sier at det er opp til fylkeskommune selv om de vil bygge nærmere bilveien enn det som er normalt for gang og sykkelstier i dag.
Olav Moe sier det er mulig å finne trafikksikre løsninger.
– Det betyr at man kan bruke autovern for å skille gangveien fra bilveien. Andre steder vil kanskje gang- og sykkelveien gå vesentlig lenger unna bilveien enn det som er vanlig i dag, sier Moe.
Blir uansett bedre
Hvaler-ordfører Eivind Norman Borge er fornøyd fordi det betyr av det uansett blir bedre enn slik det er i dag.
– I stedet for å sykle på en vei med 80 kilometer i timen, kan man sykle på en gang- og sykkelsti på utsiden. Og det er selvsagt mye, mye tryggere.