Hopp til innhold

Telefonsalg gjorde «Espen» til gjeldsslave

Til tross milliongjeld får «Espen» handle hva han vil når telefonselgerne ringer.

Gjeld

«Espen» blir tilbudt varer over telefon, selv om han har milliongjeld. Det er verge Jørgen Sunde fortvilet over.

Foto: Espen Torgersen / NRK

– Jeg er et risikoprosjekt, det er det rart at de ikke skjønner, sier 55 år gamle «Espen».

– Sitter fort i fella

I en årrekke har han hatt store økonomiske problemer, inkassovarsler i bunker på bordet og trøbbel med å gjøre opp for seg. Det har ikke hindret selskaper fra å tilby han varer over telefon.

Hvis man fortsatt opplever å bli ringt til, må man faktisk gå hele runden med firmaene det gjelder, eller klage saken inn til Forbrukerombudet,

Frode Elton Haug

– De ringer og det er bare småting, men for meg har 19 kroner fort blitt til åtte hundre kroner pluss moms, sier han.

Han forteller at telefonselgerne ofte har gode, fine og flotte tilbud til han som det er vanskelig å si nei til.

– Da sitter jeg i fella, selv om jeg har kredittanmerkninger i hopetall. Hadde de sjekket meg så hadde de sett at jeg har gjeld så det holder, sier han.

En gang han skulle flytte, trengte han penger raskt. I løpet av ett minutt fikk han et lån på 30.000 kroner.

– Ingen sjekket kredittopplysningene mine, det er jo rett og slett fritt frem.

– Snylter på de svake

Jørgen Sunde er verge for «Espen» og 20 andre. Han mener telefonsalg rammer de svakeste i samfunnet.

– Dette er en næring som snylter på de svake i mine øyne.

Han jobber som fast verge for Fylkesmannen i Østfold, og mye av jobben består i å håndtere økonomi.

Det betyr at han hjelper dem som har vanskjøttet økonomien på grunn av blant annet rus, sykdom og demens. Ofte handler det om gjeldssanering.

– Jeg bruker mye tid på å gå gjennom bæreposer med uåpnede brev fra kreditorer, forteller han.

Gjeld

Jørgen Sunde er fast verge 20 personer og synes det er påfallende hvor lett det er å bli oppringt selv om man har reservert seg.

Foto: Espen Torgersen / NRK

Han har gjort det til en rutine at han legger inn kredittsperrer hos de store kredittvurderingsselskapene og i Brønnøysundregistrene. «Espen» står også oppført, med gjeldsordning hos Namnsfogden. Men til tross for alle reservasjoner, ringer fortsatt selgerne til «Espen».

– Selv om jeg har lagt inn sperrer, står vi hjelpeløse når lister videreselges. Har man først kjøpt en vare, blir man stående på slike lister bestandig, sier Sunde.

Obligatorisk kredittsjekk

Han mener det er overraskende mange som ikke sikrer krav med kredittsjekk.

– Telefonsalg er en av de verste synderne, da de ringer vilkårlig rundt etter lister de kjøper av hverandre. Metoden er den samme, hvor selgerne tar opp samtalen på bånd, hvor et « ja » fungerer som underskrift.

– Jeg kan trekke frem mange eksempler, men velger å nevne teleselskaper, kredittselskap, loddselgere, nettselskap, katalogselskaper og så videre.

Sunde forteller videre at det ofte selges abonnementer som går over tid, og det går gjerne noen måneder uten betaling før de sender inkassovarsel og saken går til inkasso.

Han mener det må bli enda strengere krav til selskap bak telefonsalg om å sikre sine krav og ta en obligatorisk kredittsjekk. I tillegg vil han ha en fysisk underskrift på bestillinger.

Strengere regler har ikke hjulpet

Tidligere denne måneden kunne Forbrukerombudet fortelle at til tross for strengere regler for telefonsalg, står klagene i kø.


Det siste året har Forbrukerombudet mottatt 1400 klager på telefonsalg – mot 800 klager i samme periode året før. Så langt i 2014 er det kommet inn 706 klager.

I 2009 skulle nye regler for telefonsalg gi forbrukerne bedre beskyttelse mot uønskede oppringninger. Men strengere lovgivning har ikke bidratt til å redusere klagebunken hos Forbrukerombudet.

I år skal regelverket gjennomgås på nytt av Barne-,– likestillings- og inkluderingsdepartementet. Ombudet mener det er behov for innstramminger, og vil gi sine innspill til departementet.

Frode Elton Haug, juridisk direktør i Forbrukerombudet, sier det er ingen krav i markedsføringsloven som tilsier at firmaer som driver salg skal luke ut kunder med betalingsproblemer.

Frode Elton Haug

Frode Elton Haug i Forbrukerombudet sier man må bruke klageretten sin.

Foto: Forbrukerombudet

Kredittsjekk er ikke regulert i markedsføringsloven, men en forbruker har rett til å reservere seg i Brønnøysundregistrene. Det er derimot ett unntak som lager trøbbel. Det er de som har et kundeforhold, hvis du blant annet gir penger til humanitært arbeid, at de kan ringe deg. Det unntaket er trøblete, sier han.

Han mener det kan settes spørsmålstegn om dagens system fungerer godt nok.

– Hvis man fortsatt opplever å bli ringt til, må man faktisk gå hele runden med firmaene det gjelder, eller klage saken inn til Forbrukerombudet, sier han.

– Kostet meg mye

«Espen» undrer seg over at det er så lett å handle, selv om man har mye gjeld.

– Det har kostet meg mye penger og det er smågjeld som har gått seg på. At de synes det er greit å selge til en som har så mye inkassogjeld, nekter jeg å tro.

For ett år siden fikk han verge, og har nå fått hjelp til å håndtere økonomien.

Det burde vær skiftelige tilbud, spesielt når det er noe som nesten høres gratis ut. Det er det sjelden. Bare se på meg, avslutter han.

Stortingspolitiker for Høyre i Østfold, Bengt Morten Wenstøb, mener det er viktig at kundene klager til Forbrukerombudet.

– Bruk klageretten, det er den eneste måten å gjøre det på. Det er først da det blir ekstra synlig for politikerne, sier han.

Også Linette Heiberg, regiondirektør Østfold, Follo, Asker og Bærum, synes det er alvorlig om reservasjoner som er gjort, ikke blir respektert.

– Tidligere undersøkelser viser at 9 av 10 nordmenn misliker telefonsalg. Når forbrukerne da faktisk reserverer seg mot slikt salg, synes vi det er bekymringsfullt at det gjøres freidige tolkninger av loven for å tillate seg å ikke overholde reservasjonene.

– Hvis du har reservert deg og likevel blir plaget av telefonselgere, bør du klage til Forbrukerombudet på det firmaet. Loven krever at du skriver under på en avtale etter å ha sagt ja til noe i telefonen. Hvis du ikke gjør dette er avtalen ikke gyldig og firmaet kan ikke kreve deg for penger.