Hopp til innhold

Bjørn sliter med byråkratiet etter at han amputerte armen: – Jeg er lei

Mossingen Bjørn Holm mener det er altfor vanskelig å navigere seg gjennom offentlige etater og vanskelige regelverk. Sånn skal det ikke være, sier Pasientreiser.

Bjørn Holm

Bjørn Holm mener det er vanskelig å forholde seg til offentlige skjemaer.

Foto: Stein Ove Korneliussen / NRK

– Det er så å si alltid noe som ikke stemmer. Det er nesten uten unntak noe trøbbel når jeg skal få refundert reiseutgiftene.

Bjørn Holm fra Moss er hyppig i kontakt med Pasientreiser. Etter at han amputerte armen for fire år siden på grunn av en arbeidsulykke fem år tidligere, sliter han med nerveskader og konstante smerter. Behandlingen han trenger, får han på Sykehuset Innlandet.

Les også Google-pasienten

Marianne Fjeld

Får ikke dekket alt

Han kjører egen bil til og fra sykehuset i Lillehammer, 470 kilometer tur/retur.

– Jeg får da dekket kilometerne. Men jeg får ikke dekket bomringen. Poenget med å få dekket kjøring er å få dekket utgiftene. Og bomring er en utgift.

Fastlegen hans har skrevet en legeerklæring på at han må bruke egen bil. Han sier at han fikk beskjed om at det i legeerklæringen måtte stå at behovet for bil skyldes «helsemessige årsaker».

Bilde av avslagsbrev

Et av mange avslag Bjørn Holm sier han har fått fra Pasientreiser.

Foto: Stein Ove Korneliussen / NRK

– Jeg får pengene til slutt, men det er irriterende og slitsomt å bruke tid og energi på å klage. Jeg har holdt på med det i mange år. Jeg er lei.

Han etterlyser mer smidighet.

– Jeg måtte ringe dem senest for tre uker siden. Jeg har stort sett alltid noe utestående hos dem. Når jeg sender inn en klage eller en korreksjon, er det fire til seks ukers behandlingstid.

Les også Bente reiste i elleve timer for 20 minutter på legekontoret

Bente Grøtte fra Mehamn, i Gamvik kommune.

Oppfordrer ham til å klage

Bjørn Holm sier at hans erfaringer også gjelder andre offentlige etater, men at det i dag er Pasientreiser som volder ham mest bry.

I 2023 brukte 2,4 milliarder kroner på pasientreiser, fordelt på nesten 8 millioner reiser.

– Det skal ikke være slik at sårbare mennesker opplever det som en belastning å ha kontakt med oss i Pasientreiser, skriver administrerende direktør i Pasientreiser, Rita Kilvær, i en e-post.

Rita Kilvær er administrerende direktør av Pasientreiser. Her er hun avbildet i et pressebilde.

Sjefen i Pasientreiser sier de må vurdere saken på nytt hvis brukere opplever feil som gjentar seg.

Foto: Birgitte Sjøberg / Pasientreiser

Hun oppfordrer ham til å sende inn klage.

– Hvis det er slik at han opplever gjentakende feil i saksbehandlingen hos oss, er dette beklagelig, og da må vi se på rutinene våre.

Har samme erfaring

Sara Vu er styremedlem i Momentum, som er en interesseorganisasjon for folk som har amputert en kroppsdel. Hun er ikke overrasket.

– Skriver du ikke søknaden riktig, får du avslag. Jeg snakket med en senest her om dagen som hadde fått avslag på det meste fordi hun ikke hadde ordlagt seg riktig. Det blir også avslag hvis en legeattest ikke er godt nok skrevet.

Sara Vu

Sara Vu i Momentum sier at de ofte er i kontakt med personer som har trøbbel med byråkratiet.

Foto: Norce

Hun hevder at problemene ikke bare gjelder reiseutgifter.

– I tillegg kan det gjelde søknad om grunnstønad eller TT-kort. Det er så små marginer og detaljer som må på plass for at man skal få søknader innvilget.

– Som pasient er du i en sårbar situasjon, og da er det vanskelig å bruke tid og krefter på sånt.

Dette mener legene

Lederen i Allmennlegeforeningen, Nils Kristian Klev, sier at leger ofte opplever at søknadsprosesser og skjemaer er for kompliserte.

Nils Kristian Klev, leder i Allmennlegeforeningen

Nils Kristian Klev i Allmennlegeforeningen mener at regelverket for pasientreiser er for vanskelig.

Foto: Arne Sørenes / NRK

– Man er for opphengt i detaljer.

– I noen skjemaer får du «alle» valg. Det burde ikke være nødvendig å krysse av for at en 80-åring ikke er gravid. Noen ganger må en lege bekrefte det samme flere ganger, enten du mangler et bein eller har et barn med Downs syndrom. Det burde ikke være nødvendig å bekrefte flere ganger.

Pasientreiser sier de jobber med å forenkle kommunikasjonen med pasientene, inkludert en løsning som der pasienter skal kunne bestille reiser selv:

– Det er nå til utprøving og blir tilgjengelig for alle fra 2025, sier Rita Kilvær.

Fikk koldbrann

Bjørn Holm ønsket selv å amputere armen i 2020 etter en ulykke med en gravemaskin. Han ble aldri bra igjen, og til slutt gikk det koldbrann i hånden.

Bjørn Holm

Bjørn Holm ser frem til en forenkling av regelverk.

Foto: Stein Ove Korneliussen / NRK

– Det ble rundt 20 operasjoner før jeg sa stopp.

Han svarer at han ligger konstant på seks- sju når NRK spør ham om smertene på en skala fra en til ti.

– Noen ganger orker jeg ikke å klage på avslag. Jeg bare lar det passere.

  • Det fødes for få barn i Norge. Unntaket er Østfold, som opplever en baby-boom. Fagfolk aner ikke hvorfor.