NRK Meny
Normal

Overvannets overmann

Tunnelforvalter Tor-Inge Bye lover at Statens vegvesen skal løse overvannsproblemene i Bjølstadtunnelen i Fredrikstad så raskt som mulig.

Tor-Inge Bye i tunnelen

Det er kjørebanen i retning Kråkerøy som fylles opp når dette sluket ikke klarer å ta unna overvannet, forteller tunnelforvalteren i Østfold, Tor-Inge Bye.

Foto: Rune Fredriksen / NRK

– Vannet følger kantsteinen ned til de slukene vi har i bånn. Da kan det bli overvann nede i den ene veibanen. Vegtrafikksentralen har full kameradekning, så de stenger med en gang og lager omkjøring når de ser vann i veibanen.

Statens vegvesen Østfolds tunnelforvalter Tor-Inge Bye forklarer hva som er problemet nede i Bjølstadtunnelen, som er en del av den tett trafikkerte Fv. 108 Kråkerøyforbindelsen.

Tar ikke unna for ekstremværet

– Det går 12-13.000 bilder forbi i døgnet her, så vi kan ikke ha det slik at veien stenges under ekstremvær, mener Bye.

– Vi har et veldig flott sluksystem, med et godt drenssystem. Vi har en pumpesump, et fordrøyningsbasseng og tre pumper, så alt fungerer veldig bra. Men med ekstreme mengder vann, så blir det litt mye vann som kan komme inn i tunnelen.

– Det ekstreme været drar også med seg løv, sand og annet rusk, og det bidrar også til å tette slukene.

NAF vil ha en løsning

NAF Fredrikstad og omegns leder Per-Bertil Andersen håper det kommer en løsning på plass, og det fort.

Per-Bertil Andersen, styreleder NAF Fredrikstad

– Stenges tunnelen blir det ikke mange alternativer for omkjøring, og da kommer kaoset, sier NAF Fredrikstad og omegns leder Per-Bertil Andersen.

Foto: Birger Kjølberg / NRK

– Det er ikke som det burde være. vi har flere steder i Fredrikstad som kan bli stengt når det er mye nedbør. Og det er ikke mange omkjøringsmuligheter, så da blir det fort kaos., sier Andersen.

Det er nede i dumpa, drøyt 20 meter fra tunnelens innkjøring på bysiden, at det stopper opp under sterk nedbør. Det har skjedd tre ganger så langt, senest søndag kveld. Men det går i det minste fort over, sier Bye.

– Søndagen stengte de da klokken 19:54, og åpnet igjen 20:08. Det tok altså 14 minutter før vannet var unna.

Tor-Inge Bye ved tenkt avløp

Avløpet som skal hindre for mye vann å renne inn i selve tunnelen skal plasseres her, rett utenfor tunnelåpningen, viser Tor-Inge Bye.

Foto: Rune Fredriksen / NRK

Arbeidet med å bygge et tredje sluk utenfor tunnelåpningen, som skal ta unna vann før det renner ned i tunnelen, skal starte rett etter ferien, lover Tor-Inge Bye.

– Hva kan det koste?

– Det får vi se på. Men vi må ha det hjelpesluket på plass. Det er ikke en omfattende jobb.

SISTE NYTT FRA ØSTFOLD:

  • Møteulykke i Oslofjordtunnelen

    Riksveg 23, Oslofjordtunnelen er stengt i begge retninger etter en møteulykke. Frogntunnelen og Vassumtunnelen er også stengt for å begrense trafikken mot Oslofjordtunnelen. Omkjøring er via Oslo eller rv. 19 med ferje mellom Moss og Horten.

  • Rekordhøye rekepriser

    Lave kvoter og godt sommervær med stor etterspørsel gjør at rekeprisene skyter i været. Flere steder må man betale nesten tre hundre kroner kiloen for ferske reker. Det skriver Fredriksstad Blad. Daglig leder på Fjordfisk, Kurt Allan Hansen, sier til avisen at det aldri har vært så høye priser som nå.

    Kurt Allan Hansen, Fjordfisk
    Foto: Bjørn Ruud / NRK